Amerika má opět chuť cestovat
14. 06. 2012
Americká ekonomika se uzdravuje
Na první pohled je patrné, že americká ekonomika se uzdravuje a Amerika má
opět chuť cestovat. Problémy na burze, snížení ratingu, vysoká
nezaměstnanost, dlouhodobý deficit státu a inflace jsou snad už minulostí.
Většina států americké unie procházela těžkým obdobím. Docházelo
k rozpočtovým škrtům v celých oblastech. K propouštění a snižování
mezd ve státní sféře i v soukromém sektoru. To se promítlo na snížení
výdajů hlavně za služby. Ekonomické problémy Ameriky velmi silně
pocítily rodiny ze střední třídy. Všeobecná nejistota ohledně
budoucnosti jejich firem a pracovních míst je nutila šetřit. K cestování
nepřispíval ani oslabený dolar. To se v poslední době částečně
zlepšilo. Pociťujeme posilování americké měny, jež vede ke zvýšení
zájmu obyvatel Ameriky o cesty do zahraničí. Vzestup výkonnosti cestovního
ruchu je patrný také na americké domácí půdě. To uklidnilo hoteliéry,
restauratéry, přepravce, přírodní parky a ostatní atrakce v zemi. Trendy
v americkém cestovním ruchu je tedy možno označit za mírně posilující.
Víc Američanů proto bude cestovat i do Česka. Statistiky napovídají, že
se k nám poslední dobou daří turisty z USA nalákat. Podle mých odhadů
jejich počet za rok 2012 výrazně přesáhne hranici 330 tisíc. Je však
zajímavé sledovat i další ukazatele. Nejen kolik turistů navštíví
Česko, ale i průměrnou dobu pobytu, objem utracených peněz a také kam
k nám jezdí. Jednoznačně dominuje Praha, rádi však navštěvují
i ostatní regiony.
Standardní dovolená, čtrnáct dní
Zhruba 60 % Američanů preferuje ubytování v hotelu, v soukromí jich
bydlí kolem 40 %.
Byznys klientela volí hotel z 80 %, zato ubytování v soukromí jen
z 20 %. Typický americký turista, který míří do České republiky, je
vzdělanější a starší pětačtyřiceti let. Délka jeho pobytu u nás se
pohybuje kolem 3 až 4 dnů. Do jisté míry limitující je, že standardní
dovolená je v USA čtrnáct dní. Státní zaměstnanci mají většinou
nárok na tři týdny. Při cestách do Evropy mají Američané tendenci
navštívit víc zemí. Velká část jejich cest spadá do kategorie
návštěva rodiny a příbuzných. Hodně jich během pobytu v Česku
vyhledává kulinářské zážitky, nákupy, zajímají se o návštěvu
historických míst a poznávací zájezdy s možností navštívit i menší
města a ostatní turistické oblasti. Určitá část hledá zážitky spojené
s aktivitami, jako jsou cykloturistika, sjíždění řek, pěší túry,
rybolov apod. Poměrně vysoké procento Američanů při plánování a
realizaci svých cest využívá služeb cestovních kanceláří. Proto je pro
Česko velmi důležité udržovat stálý kontakt s americkými
touroperátory, nabízet jim účast na workshopech, vzdělávacích
seminářích a famtripech.
Američané bonitními klienty
Jak už jsem uvedl, typický americký turista, který v rámci svých
evropských cílů volí Českou republiku, je obvykle z domova zvyklý na
vysokou kvalitu služeb. Američané jsou bonitními klienty, kteří neváhají
za kvalitu zaplatit. Poptávají širokou škálu produktů cestovního ruchu
včetně těch z oblasti MICE. Oblíbené jsou návštěvy lázní, byť se
z důvodu krátkých dovolených jen výjimečně týkají klasických pobytů,
které např. v Mariánských Lázních absolvovali světově proslulí
Američané Mark Twain nebo Thomas Alva Edison, určitě ale medical tourismu,
golfu apod. U amerických turistů tak mají se svými nabídkami šanci uspět
všechny regiony Česka. Jde o to obrátit na sebe pozornost amerických
touroperátorů a prokázat jim a jejich klientům kvalitu našich produktů.
Určitě je zapotřebí usilovat o to, aby se turista z USA do naší krásné
země rád vracel a měl chuť navštěvovat i další místa.
Na koho se zaměřit
Do budoucna bych doporučoval se zaměřit na hispánskou komunitu, která je
v USA velmi početná. Začíná podstatně víc cestovat i do jiných
destinací než jen do španělsky hovořících zemí. Tradičně už jsou
naší cílovou skupinou američtí Židé, kteří Česko i střední a
východní Evropu navštěvují opakovaně. Ostatně jednou z jejich
nejvýznačnějších osobností v novodobých dějinách je zakladatel
amerického reformního judaismu rabín Isaac Mayer Wise, který založil Unii
amerických hebrejských kongregací, hebrejskou Union College a Ústřední
konferenci amerických rabínů. Před tím, než odešel do Spojených států
amerických, působil v Radnicích v Plzeňském kraji. Takže i dnes již
opravená synagoga by se mohla pro americkou židovskou komunitu stát
významným turistickým magnetem, jak to v interview pro Všudybyl podotýká
tajemník Federace židovských obcí JUDr. Tomáš Kraus (viz www.e-vsudybyl.cz, článek nazvaný
„Radnice – významné poutní místo“).
Česko, bezpečná a přátelská destinace
Naše země je zámořskými turisty vnímána jako bezpečná a přátelská
destinace. Město Praha je velký tahák, má obrovské renomé. Někdy je však
pro Američany až moc synonymem České republiky. Ale buďme rádi. Je jejich
bránou do Česka, které je vždy pro většinu návštěvníků z USA
něčím novým a originálním.
Pavel Kosař
Pavel Kosar | Director | CzechTourism North America
1109 Madison Avenue | New York, NY 10028
T (212) 288–0830 | F (212) 288–0971 |102
E kosar@czechtourism.com
Book your trip at www.traveldeals.czechtourism.com