I myslil sem sobě: „Ach, titoť lidé mimo všecky, co jich svět má, pobožnými býti příčinu mají, po tu hodinu životem svým jisti nejsouce.“ A ohlédaje se po nich, jak nábožní jsou, vidím, že jednostejně předce jako v krčmě žerou, pijí, hrají, chechtají se, oplzle mluví, zlořečí a všelikou prostopašnost provodí. Nad čímž se zkormoutě, napomínati jich počnu i prositi, aby, kde jsme, pamatovali, a takových věcí přestanouce, k Bohu volali. Než co platno? Jedni mne vysmáli, druzí na mne fukali1, třetí opřáhali2, čtvrtí vyhoditi strojili. Mámil můj, abych mlčel a hostem se v cizím domě býti pamatoval, kdež hluchým a slepým býti nejlépe jest. „Ach, nemožné jest,“ dím já, „aby ta věc na dobré vyšla s těmi obyčeji.“
Ach, nemožné jest, aby ta věc na dobré vyšla s těmi obyčeji
24. 04. 2005
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P. 1623
1 osopovali se 2 napřáhali, sápali se
Cestovat v Česku po často rozbitých a přeplněných komunikacích je
o život. Naši sousedé – Rakousko a Německo – si už zavedli
elektronické mýtné, čímž se ještě víc znásobil tlak tranzitní
kamionové přepravy na beztak přetíženou (a to nejen díky bezprecedentnímu
překračování povolené hmotnosti nákladů) českou silniční a dálniční
síť. Rozvoj dopravní infrastruktury oddalují a prodražují obstrukce tzv.
„ochranářů“ a dalších parazitů, kterým v duchu přísloví: „Kdo
maže, ten jede,“ účel světí jejich prostředky. „Ach, nemožné jest,
aby ta věc na dobré vyšla s těmi obyčeji…“
nakladatel Všudybylu