EuroAgentur Praha byla založena v roce 1990 a patří k nejstabilněji se rozvíjejícím podnikatelským subjektům cestovního ruchu v České republice. Provozuje jeden z největších hotelových řetězců a síť gastronomických zařízení. Jako caterer zajišťuje i ty nejprestižnější akce na Pražském hradě. Její incomingové oddělení zajišťuje ubytování, stravování, okružní jízdy, pronájem vozidel a další služby. Kongresové oddělení vedle organizace kongresů a konferencí realizuje i incentivní a firemní akce. Coby zaměstnavatel EuroAgentur Praha vytvořila více než čtyři sta pracovních míst. Je nositelem osvědčení za kvalitu Czech Made, které jí, jako jedinému subjektu v oblasti služeb cestovního ruchu, bylo Sdružením pro cenu České republiky za jakost uděleno již počtvrté. Je členem Národní federace hotelů a restaurací ČR, od níž v roce 2003 (tehdy do České republiky přivezla na 240 tisíc klientů) obdržela prestižní cenu za vytváření dobré pověsti českého hotelového průmyslu. Zároveň je členem Hospodářské komory ČR a registrovaným členem Fondu podpory exportérů PHARE, nositelem grantu PHARE za organizaci, účast a prezentaci České republiky v zahraničí. V roce 2002 se EuroAgentur Praha stala členem Slovensko-české obchodní komory a Americké obchodní komory. Je členem ACK ČR (Asociace cestovních kanceláří České republiky), členem ASTA (American Society of Travel Agents), RDA (Internationaler Bustouristik Verband e.V). Pravidelně se účastní mezinárodních veletrhů cestovního ruchu v Moskvě, Petrohradu, Utrechtu, Oslo, Dublinu, Kodani, Berlíně, Paříži, Miláně, Goteborgu, Budapešti, Londýně, Kolíně nad Rýnem, Curychu, Poznani, čínském Kunmingu, Šanghaji aj.
Aby tahle republika měla co nejvíc
26. 02. 2005
Začátkem února jsem v novém reprezentativním sídle firmy
EuroAgentur Praha, které vzniklo adaptací zdevastovaného (téměř ruiny)
památkově chráněného objektu starého mlýna na Botiči na adrese:
K Horkám 16/23, v Praze 10-Hostivaři navštívil majitele firmy EuroAgentur
Praha pana Viliama Siveka, mj. proto, že jeho firma otevírá dva nové hotely
v centru Prahy a od počátku března provozuje lázeňský hotel Jesenius,
Esplanade a aparthotel Labužník v Karlových Varech.
Ano. Teď v březnu to bude čtyřhvězdičkový hotel Rokoko na Václavském
náměstí. Jsem přesvědčen, že bude naším nejkrásnějším a
nejvyhledávanějším hotelem. Zároveň pracujeme na rekonstrukci hotelu na
okraji areálu Pražského hradu. Bude se jmenovat Bellevue – Na vyhlídce.
Co se týče gastronomických středisek, v polovině února jsme v Praze na
náměstí Republiky otevřeli krásnou kavárnu Bon Cafe a v březnu otevřeme
kavárnu Rococo v pasáži Rokoko na Václavském náměstí. Zároveň
intenzivně připravujeme projekty v Praze na Národní třídě a na
Senovážném náměstí.
Viliame, řada tvých partnerů velmi oceňuje moderní způsob práce
EuroAgentur Praha včetně pracovního prostředí (viz zachráněný objekt
hostivařského mlýna) a zapojení moderních informačních technologií,
které se bezesporu do výsledků podnikání promítají. A oceňují to
i ostatní. Ostatně, potkáváme se na řadě významných událostí.
Nezřídka na nich býváš jedním z hlavních aktérů. Jako např. když jsi
přebíral ocenění „Nejlepší exportér roku“ či „Českých
100 nejlepších“, které ti ve Španělském sále Pražského hradu
předával ministr v přítomnosti prezidenta České republiky. Co tě
motivuje jít dál, budovat a rozšiřovat firmu?
Než ti odpovím, rád bych konstatoval, že „Českých 100 nejlepších“
byla příjemná záležitost. Když ti na pódiu nejprestižnějšího místa
ve střední Evropě uznale poklepávají na rameno… Ale sám ten pocit asi
také znáš, když jsi nedávno přebíral cenu pro nejlepšího novináře
píšícího o cestovním ruchu za Všudybyl věnovaný českému lázeňství.
Byť bys byl v důchodovém věku, tak tě to osloví a potěší. A teď
k tvé otázce. Něco dokázat, to je přirozená vlastnost každého chlapa.
A pak… práce mne nesmírně baví a naplňuje.
EuroAgentur Praha se výrazně prosazuje v oblasti incomingu.
Úspěšně se zhostila řady prestižních akcí včetně zajištění
rozsáhlého spektra služeb účastníkům loňského mistrovství světa
v ledním hokeji. Je v tom možné spatřovat, že u nás v obecné rovině
dochází k pozitivnímu posunu ve vnímání cestovního ruchu?
V období posledních dvou let Česká republika prošla velkými změnami
v prezentaci sebe sama, svých turistických atraktivit v zahraničí. Na
význačných televizních okruzích byly poprvé v historii uvedeny šoty
o České republice. A zahraniční divák se asi divil: „Ježiši, to je
Paříž…?“ A ona to nebyla Paříž, ale Praha. Česká centrála
cestovního ruchu konečně nastoupila standardní cestu, díky níž lze
úspěšně čelit tlaku konkurenčních destinací a kampaním jejich
touristboardů. Navíc, pan ministr Paroubek nedávno na setkání význačných
představitelů cestovního ruchu řekl: „Naše výkladní skříně, účasti
na zahraničních veletrzích, budou daleko lepší a přitažlivější, než
tomu bylo v minulosti.“ Peníze na to prý jsou. Držme tedy České
centrále cestovního ruchu – Czech Tourism palce a spolupracujme s ní.
Podnikání ve tvé dimenzi už snad ani nemůže být o penězích
(tedy ekonomicky se zabezpečit), ale o tom, že peníze jsou prostředkem
k dalším a dalším investicím – metám (jak říkáš) „každého
chlapa“.
Jestli může, nebo nemůže být o penězích? Může být i o nich.
Můžeš je špatným rozhodnutím prodělat. Tedy přijít o spoustu peněz,
včetně těch, které jsi nikdy neměl. Fakt je to, že tím, že se nám pod
jednu střechu podařilo centralizovat veškeré finanční toky, získal top
management daleko větší kontrolu nad firmou. Dnes už je EuroAgentur Praha
o mnoha hotelích. Všechny je obsazujeme z jednoho centra. Máme na to
vytvořen vlastní software, který jsme počátkem letošního roku uvedli do
provozu. Tím, že jsme centralizovanou firmou, jsme lákavým partnerem
dodavatelů a dosahujeme zajímavých odběratelských cen. A to je
o penězích. Naznačuješ mi: „Co tě žene, vždyť už máš dost a
další peníze nepotřebuješ…“ Ale daří-li se firmě, můžeš pomáhat
ostatním.
Ano, a pomáháte. Zejména opuštěným a handicapovaným dětem, a
to i prostřednictvím nadací. Angažuješ se nejen v charitě, ale také
v profesních sdruženích.
Pokud chceš být u zdroje informací, musíš. Jestli chceš, aby cech,
v němž podnikáš, šel dopředu, musíš. Aby se tvá firma zviditelňovala,
musíš. Stojí to spoustu úsilí a práce. Při prosazování srovnatelných
podnikatelských podmínek se zeměmi, které jsou v Evropské unii o pár let
déle než Česko, je to sisyfovská práce. Přesto funkci prvního
místopředsedy Asociace cestovních kanceláří České republiky vykonávám
s plným nasazením. Pravidelně zasedám v různých komisích včetně
pražských magistrátních. Jsem přesvědčen, že se nám mnohé podařilo,
včetně prosazení změny u sazby DPH, kdy hrozilo, že v oblasti
ubytovacích služeb bude devatenáctiprocentní. Já vím, že to vůbec
není moje zásluha. Ale zásluha všech, kteří se angažují.
Zmínil jsi stále žhavé téma. Stane se v roce 2006 sloganem
České republiky: „Turisté, přijeďte si k nám zaplatit nejvyšší DPH
na světě z ubytovacích služeb?“
Jsem přesvědčený, že ne. Ministr Ing. Jiří Paroubek na klubovém večeru
Asociace cestovních kanceláří České republiky v polovině letošního
ledna v hotelu Continental v Brně slíbil, že bude celou svou bytostí
prosazovat, aby u ubytovacích služeb byla natrvalo zachována pětiprocentní
sazba DPH. Výsledky, které v cestovním ruchu jsou, prokazují, že by bylo
nesmyslem nasadit na ubytovací služby devatenáctiprocentní DPH. A já si
pamatuji, že jsem na to ministrovi řekl, že jestli se mu sníženou sazbu
podaří prosadit, a já věřím, že ano, že o něm budeme říkat „náš
pan ministr“. Věřím, že DPH zůstane pětiprocentní. Že to ministr
Paroubek dokáže. My všichni, kteří v oblasti cestovního ruchu
pracujeme – Národní federace hotelů a restaurací České republiky atd.
budeme jeho iniciativu podporovat, protože aby turisté jezdili do Česka
platit nejvyšší DPH z ubytování v rámci konkurenčních destinací, je
v rámci mezinárodní hospodářské soutěže diskriminující a znamenalo by
to konec turistiky v Čechách, zejména v příhraničních oblastech.
Česká republika (a to jakoby proti všem) z cestovního ruchu
generuje přes sto miliard korun zahraničního inkasa ročně. Incoming je svou
podstatou zahraniční obchod. Proč je českými hospodářskými stratégy tak
nestrategicky přehlížen?
No, na to se jdi zeptat přímo jich… Zlomit tuto kletbu se asi v průběhu
příštích let jen tak nepodaří. Jako podnikatel působící v oboru
dokážu těžko pochopit, proč na svoji expozici na zahraničním veletrhu,
který není cestovního ruchu (třeba kdesi v Ugandě) dostanu od státu
dotaci do výše 100 000 Kč. Pakliže se ale přihlásím na veletrh WTM do
Londýna, tak od státu nedostanu nic, a mne to stojí půl milionu korun. To
považuji za bojkot (pochopitelně ne Viliama Siveka) hospodářských zájmů
České republiky. Incomingu nejsou dány obdobné podmínky jako jiným
exportním odvětvím. Je v tom nelogičnost. Jedná se přece o českou
ekonomiku a o nová pracovní místa. Ne o kompetenční zákon, pod koho
odvětví cestovního ruchu patří. Jestli to je ministerstvo pro místní
rozvoj nebo ministerstvo práce a sociálních věcí (cestovní ruch je totiž
celosvětově největším zaměstnavatelem) nebo ministerstvo průmyslu a
obchodu. Je to jedno! Toto hospodářské odvětví potřebuje daleko větší
podporu se zajišťováním prezentace České republiky v zahraničí proto,
aby k nám lidé chtěli jezdit. Aby tahle republika z peněz, které
globálně byznys, kongresová a turistická klientela utrácí, měla co
nejvíc.