Povstala i pověst, že všecky rozepře k porovnání přijíti mají:
a byla otázka, kdo to konati bude? Odpovědíno, že povolením královny
Moudrosti ze všech stavů nejsoudnější vybráni býti mají, jimž se moc
dá, aby vyslýchajíce odporných stran, při každé věci smysly rozeznání
činili, a co pravějšího jest, vyhlašovali.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, l.
P. 1623
Aby při každé věci smysly rozeznání činili
04. 04. 2015
Není
očekávání, natož společenská objednávka, aby peníze přivážené
návštěvníky do Česka pomáhaly rozvíjet výrobu a export, zvyšovat
životní úroveň obyvatel, aby umožňovaly víc investovat do výzkumu, vědy
a vzdělávání, do bezpečnosti, do vyplácení vyšších starobních a
invalidních důchodů, do zvyšování počtu dětí v rodinách, v nichž
jeden či oba rodiče pracují. Díky převažující lhostejnosti cestovní
ruch zhodnocuje zlomek potenciálu, kterým regiony Čech, Moravy a Slezska
disponují. Tomu odpovídá i objem peněz plynoucích díky této
univerzální tržní platformě do veřejných rozpočtů. Byť se postavení
cestovního ruchu lepší, značná část obyvatel Česka je přesvědčována,
že se peníze fasují. Nicméně stále víc lidí si uvědomuje, že
v tržním hospodářství se peníze trží. Že práce může být
předpokladem je tržit, avšak aby se opravdu tržily, že je třeba práci či
její výsledky prodávat. Ostatně řada zkrachovalých fabrik, kde
zaměstnanci usilovně pracovali, ale management nechtěl nebo neuměl výsledky
jejich práce prodávat, jim dává za pravdu. Proto je mobilní kupní síla
zahraničních a domácích hostů, turistů, firemní klientely apod. jedním
z faktorů podporujících tržní hospodářství. Avšak jakou má šanci
jím být u nás v rozhodnější míře, když politici, legislativci
i ekonomičtí guruové České republiky cestovní ruch vyhlašují a
„řeší“ jako hlavně cestování a utrácení v Česku vydělaných
peněz v zahraničí?
Jaromír Kainc