VEBA patří k největším a nejvyspělejším výrobcům žakárských
bavlněných textilií v Evropě. Zaměřuje se na produkci bytového a
oděvního sortimentu. Zaměstnává 1330 lidí. Umožňuje zhodnocovat jejich
um a odbornost. Výrobky VEBA jsou z devadesáti procent určeny na vývoz do
mnoha států Evropy, Afriky i Ameriky. Mezi největší trhy v posledních
letech patří země západní Afriky. Výhradně pro „černý kontinent“
VEBA vyvinula africký brokát se speciálními úpravami, jehož strmě
rostoucí prodeje se na všech současných vývozech společnosti podílejí
téměř osmdesáti procenty. Jako jediný bavlnářský podnik u nás
i v širším prostoru střední Evropy nabízí žakárské damaškové
ložní a stolní prádlo od šíře 130 cm až do šíře 290 cm. Ložní
soupravy King Size a Queen Size dodává v kvalitách charakterizovaných
nejvyššími materiálovými a konstrukčními parametry. Na přání
zákazníků provádí speciální úpravy textilií, jako je nežehlivá
úprava pro lůžkoviny, nešpinivá a vodoodpudivá pro ubrusoviny nebo
antimikrobiální pro froté. Umí zpracovávat unikátní dezény a efekty,
které třeba u froté zboží nikdo jiný při tkaní nedokáže. V České
republice pouze VEBA disponuje technologií na mokrou úpravu froté zboží,
která dává ručníkům větší jemnost a současně zajišťuje vyšší
savost. Zvláštním segmentem je nabídka pro hotelový průmysl a veřejnou
terciární sféru, a to v celém komplexu froté zboží, ložního
i stolního prádla s garancemi kvality, dlouhé životnosti, stálobarevnosti
i při praní v prostředcích obsahujících chlór.
Kvalitní zboží ze společnosti VEBA znají nejen africké a asijské
celebrity, ale i newyorské butiky.
Aby prádlo, ve kterém stráví podstatnou část svého pobytu, bylo co nejkvalitnější
30. 06. 2008
Přiznávám, že než jsem dojel do Broumova, tak trochu jsem
Vebu podceňoval, protože jsem se domníval, že celý český textilní
průmysl prožívá hluboký útlum. Když totiž projíždím podhůřím
Krkonoš, ale i Jizerských a Orlických hor, je to smutek. Smutek
opuštěných a svými managementy zrazených textilek. V této souvislosti mi
přichází na mysl sentence Antoine de Saint-Exupéryho o stromu na okraji
pouště, který umřel, ne ale proto, že by uhodily zuřivější písečné
bouře, větší sucha, vedra či mrazy (těch totiž za svůj život přestál
nesčetně), ale protože to vzdal – přestal vzdorovat. Konkurence ve
světě? Během těch více než sto padesáti let existence textilky
v Broumově je čím dál tím víc stejně neúprosná, avšak současná
VEBA, textilní závody a.s. s miliardovými obraty vzkvétá, dává práci
spoustě lidí a vyváží tradiční české zboží. Jak to? Tak na to jsem se
zeptal členky dozorčí rady a obchodní ředitelky zřejmě největší a
nejúspěšnější české textilky Miluše Houskové a jejích kolegů,
vedoucí odboru řízení jakosti Šárky Nadrchalové, Žofie Smetanové
z operativního marketingu a Ivana Konečného z oddělení prodeje
ČR.
Podnikáme v oboru, který je velmi komplikovaný, protože konkurence je
obrovská. Díky naší strategii a firemní filozofii prosazované už
v minulosti (protože jsme se trvale snažili dívat dopředu) jsme se vydali
cestou, která nás odlišuje. Vždy jsme usilovali o to, abychom v něčem
byli lepší než ti ostatní. Aby nás museli dohánět, a ne abychom se
s nimi přetahovali. V minulosti jsme proto přistoupili nejen k výrobě,
ale i úpravě superšíří. Dodnes jsme v rámci republiky jediní, kteří
jsou schopni upravovat šíři tři metry. Zůstali jsme věrni své tradici
žakárského vzorování a náročných technologií. Vydali jsme se cestou ne
jednoduchou, protože jsou období, kdy kvalitní žakáry ustupují na úkor
levnějších technologií, jako jsou tisky, krepy apod. Zákazníci se ale sami
přesvědčují o jiné úrovni jakosti. Pokud se totiž na něčem párkrát
spálí, takto poučeni se rádi vrací k tradičnímu kvalitnímu. V rámci
našeho portfolia klasických sortimentů však jdeme dál. Orientujeme se na
to, co ne každý umí (a současně rozvíjíme sortiment, který až tak
nesouvisí s domácím trhem, ale lze jej využít pro české butiky a módní
salony), na africký brokát, který je dnes nejdynamičtěji se rozvíjejícím
produktem naší společnosti. Jsou to speciální technologie, know-how, ať
už v tkalcovské práci a zejména ve speciálních úpravách a vzhledu, kde
je VEBA v přední linii. Díky tomu jsme schopni eliminovat případné
výkyvy poptávky u ostatních sortimentů.
Při orientaci řady zákazníků na šunt bez atestů a českým
státem nepostihovaným pololegálním importům je to určitě rozumnější
než vést cenovou válku s producenty levného textilu.
V segmentu hotelnictví a lázeňství vnímáme dva typy zájmu zákazníka.
Jeden je s to nakoupit co nejlacinější zboží, protože to údajně jeho
hostům stačí. Druhý jde cestou kvality a svůj podnik jako kvalitní
vybavuje komfortním zbožím, aby se u něj host cítil co nejlépe. Aby
prádlo, ve kterém stráví podstatnou část svého pobytu, bylo co
nejlepší. Pro tyto zákazníky jsme tu my.
Produkce kvalitních, a ve vašem případě se nebojím použít
termínu až luxusních textilií, sice není jednoduchou cestou k úspěchu,
avšak kvalitu lze jen těžko dlouhodobě předstírat. A pokud, tak do
opakovaného vyprání.
Určitě to není laciná cesta. Jsme ale přesvědčeni o tom, že jedině
vysoká kvalita má budoucnost. Nekvalitu dokáže každý, byť to zrovna
nemusí být cílem jeho snažení. Naším programem je neslevit z tradice a
trvale si budovat image spolehlivého partnera, který je vždy schopen
nabídnout něco víc nejen z pohledu vlastností výrobku, ale i kreativity
našich vývojářů, designérů a následného servisu.
Africký brokát je, když…
Africký brokát, to je něco diametrálně odlišného. Jsou to materiály,
které jsou s velkou oblibou používány na černém kontinentě
k odívání. Je to unikátní žakárský výrobek založený na extrémně
hustě dostavené bavlněné tkanině z nejjemnějších přízí
z egyptských bavln. Součástí úspěšného výrobního know-how
společnosti Veba jsou originální africké motivy, specifické vazby a
zejména speciální úpravy, které rozhodují o úspěchu a postavení
brokátu z Broumova na trhu. Tyto náročné technologie nás posunují dál
i v klasickém sortimentu. Takže některé aplikace, ať už to jsou příze
nebo dezény nebo barevnosti, postupně uplatňujeme i do klasických řad,
což je damašek na ložní i stolní prádlo a nebo froté sortiment –
ručníky, osušky, župany apod. Speciální program máme i pro hotelový
segment.
Vašimi zákazníky jsou nejen hotely, penziony, ale ve velké
míře i nemocnice, zařízení pro seniory aj. Všude tam je třeba dbát na
to, aby prádlo obstálo při náročných opakovaných pracích
cyklech.
Požadavky na údržbu ložního, koupelnového prádla a kuchyňských
textilií vnímáme velmi pozorně. Máme vlastní zkušebnu příze a tkanin,
spolupracujeme s průmyslovými prádelnami a vyříkáváme si, jaké
parametry musí výrobek splňovat, aby byl opakovaně schopen obstát při
údržbě. U ložního a stolního prádla totiž velkou položkou bývá cena
za údržbu. Vnímáme, že výrobky sice musí být odlehčené, ale že musí
dosahovat vysoké pevnosti, aby vydržely náročný proces mnohočetně
opakovaného praní. V brzké době budeme schopni u našich výrobků
garantovat označení „Professional“. Výrobky určené pro terciární
sféru jsou testovány ve velkoprádelně, která pere dvanáct až patnáct tun
prádla denně.
Když už jste zmínili hotelový program. Ve vašem
předváděcím centru mne výrazně zaujaly vyvzorované trendové ložní a
stolní soupravy, koupelnové a saunové sety.
VEBA má vlastní vývojové pracoviště a oddělení návrhářů, jež
sledují světové trendy jak v barevnosti, tak vzorování. Pravidelně
navštěvují renomované oborové veletrhy v Itálii a ve Francii, kde
čerpají inspiraci. Každoročně se společnost VEBA účastní prestižních
zahraničních i tuzemských veletrhů a představuje svou novou luxusní
trendovou kolekci damaškových a froté výrobků. V letošním roce to byl
set Romantik, inspirovaný historickou ornamentikou, u něhož jsme zvolili
barevnost hnědou a fialkovou. Dalším je set Tremolo s motivem rozechvělé
linky v rytmickém střídání s klidnými plochami hladkého atlasu
v neutrální šedé a chladných odstínech modré a fialkově růžové.
Součástí tohoto setu je ložní prádlo s aplikací nežehlivé úpravy
prezentované pod značkou GEON Easy Care Collection. Vysoce luxusní sortiment
prezentuje společnost VEBA pod značkou CAREZZA, což je nová registrovaná
obchodní značka právě pro vysoce jakostní zboží. Velmi atraktivní jsou
ale i trendové kolekce „Go-In“ pro mladé nebo set „Sauna“ pro spa
& wellness. Každoročně nabídku vzorování směřujeme i pro sezonní
záležitosti, jako jsou Vánoce, jaro apod. Vydáváme katalogy, kde jsou
prezentovány speciálně vyvíjené a vyvzorované výrobky. Produkujeme
všechny sortimenty ložního, stolního, kuchyňského a koupelnového prádla
včetně předložek.
Reagujeme ale i na stesky spotřebitelů, kteří z důvodu údržby
upřednostňují krep. Snadnou údržbu se tedy snažíme připravovat nejen pro
domácenský sektor, ale aplikujeme ji i u některých šarží pro hotelový
sektor. Máme designérské pracoviště, kde je třicet pracovníků
vzorujících dezény a osm návrhářů, kteří pracují na vývoji tkanin,
jak co se materiálové struktury týče, tak grafického zpracování. Jsme tak
schopni na základě zadání zpracovat zákazníkův námět do konečné
podoby včetně toho, že může definovat, jaké materiály by se měly
použít. Předložit skicu, po jejím schválení realizovat výrobu.
V Česku nejenže platí normy Evropské unie, ale začínají se
uplatňovat evropské zvyklosti. Zejména u špičkových hotelů je v kurzu
co nejvyšší míra bezpečnosti. Ve svých interiérech proto aplikují
textilie z tzv. nehořlavých přízí, striktně vyžadují zdravotní
nezávadnost atd.
Veškeré naše výrobky jsou zdravotně nezávadné. Jsou testovány
nezávislou zkušebnou. Více než devadesát procent jich je vhodných pro
děti do tří let. Jsou testovány na přítomnost škodlivin jako jsou
formaldehyd, těžké kovy. Máme certifikát ISO 9001:2000, jsme držiteli
licence SOTEX s právem využívat značku „ZARUČENÁ KVALITA“ a
certifikátu ISO 14001:2004, takže se šetrně chováme i k životnímu
prostředí. Bereme to tak, že je to podmínka nutná, nikoliv postačující,
na což slyší řada zákazníků včetně těch z řad státní sféry.