Aby pozitivní vývoj letecké dopravy v České republice mohl pokračovat
03. 07. 2005
V souvislosti s hlavním tématem osmého vydání Všudybylu,
kterým je letecká doprava, jsem si opět dovolil oslovit místopředsedu
vlády a ministra dopravy Ing. Milana Šimonovského. Pane ministře, Česko, to
není pouze Praha a mezinárodní letecká doprava se neodehrává pouze na
letišti Praha-Ruzyně. V dubnu loňského roku jste pro Všudybyl řekl:
„V současné době připravujeme speciálním zákonem odsouhlasený převod
regionálních letišť v Ostravě, Brně a Karlových Varech do majetku
krajů. Ona tři letiště v péči krajů budou mít zcela mimořádné
podmínky pro další rozvoj, protože budou sloužit spojení krajů
s různými regiony Evropy. Díky tomu se k nám podaří přilákat
i další letecké dopravce. Věřím, že se stanou součástí základního
systému rozvoje a zpřístupnění krajů. Nejhorší věc, kterou Česká
republika zdědila po předchozích režimech, je její špatná dopravní
přístupnost v rámci Evropy, a to se musí v nejbližší době
změnit.“
Přestože plnění vašich očekávání je „během na dlouhou trať“,
nakolik jsou ke dnešku naplňována?
Všechna tři zmíněná letiště přešla do majetku krajů k 1. červnu
loňského roku. Nyní, rok po tomto převodu, mohu konstatovat, že tento
převod letištím opravdu prospěl. V letošním roce jsem tak například na
letišti Brno-Tuřany otevíral pravidelné letecké spojení Londýn – Brno,
které zajišťuje společnost Ryanair. Počátkem června zde otevřela své
zákaznické centrum také německá společnost Lufthansa. Nárůst pasažérů
zaznamenávají i další regionální letiště. Zatímco v Brně se od doby
převodu letiště meziročně zvýšil počet cestujících o 6 %, na
letišti Ostrava-Mošnov to byl nárůst o 12 % a v Karlových Varech dokonce
o 30 %. Velký zájem o leteckou dopravu se promítá i do modernizace
těchto letišť. Ostrava počítá se 160 mil. Kč na výstavbu nové
odletové haly, Karlovy Vary zase chtějí do letištní infrastruktury
investovat celkem 210 mil. Kč. S dvě stě miliony korun počítá také
brněnský kraj na rekonstrukci stávajícího terminálu na brněnském
letišti a na výstavbu terminálu nového, který bude po svém dokončení
sloužit jako příletová odbavovací hala.
Od ledna do prosince 2004 pražským ruzyňským letištěm prošlo
celkem 9 696 413 cestujících, zatímco za celý rok 2003 to bylo
7 463 120 osob. Meziroční nárůst za celé období roku 2004 tedy činil
29,9 %. Letos je zřejmé, že pražské letiště překročí deset milionů
odbavených cestujících, přičemž limitujícím faktorem není ani tak
propustnost terminálů, jako absence paralelní startovací a přistávací
dráhy. V jakém horizontu by mohla sloužit?
Letošní rok se očekává, že by počet odbavených cestujících na letišti
Praha – Ruzyně měl dosáhnout 11 milionů. Z tohoto důvodu intenzivně
probíhají práce ke zvýšení kapacity letiště. Koncem letošního roku
bude zahájen provoz terminálu Sever 2 na letišti Praha – Ruzyně.
Výstavba paralelní dráhy je nyní ve stádiu územního řízení. Počítá
se s tím, že by měla být stavba zahájena v roce 2007 a uvedena do
provozu nejpozději do roku 2010. Na zvýšenou leteckou intenzitu už však
ruzyňské letiště reagovalo alespoň částečným navýšením kapacity
dráhového systému. V těchto dnech se dokončily stavební úpravy
stávající hlavní vzletové a přistávací dráhy 06/24.
Mezinárodní letiště Praha-Ruzyně je jedním z největších
zaměstnavatelů v regionu Prahy a středních Čech. V letošním roce by
přímo na něm mělo pracovat více než 15 tisíc zaměstnanců. Počet
pracovních příležitostí, které letiště letos vytvoří ve svém okolí,
by měl dosáhnout až 22 tisíc. Během dvou let by pak počet těchto
pracovních míst měl dosáhnout až 30 tisíc. Zkušenosti z České
republiky i ze zahraničí přitom říkají, že s každým dalším milionem
odbavených cestujících vznikne v okolí letiště tisícovka nových
pracovních příležitostí, což se bezesporu týká i mezinárodních
letišť v Brně, Ostravě, Karlových Varech a Pardubicích. Čím si
vysvětlujete trvale stoupající zájem cestujících létat z/do Česka?
Nárůst leteckého provozu do a z České republiky byl a je způsoben mnoha
faktory, ať už zajištěním dostatečné propustnosti vzdušného prostoru
při zachování nízké míry zpoždění způsobené službou řízení
letového provozu, zachováním vysokého standardu bezpečnosti při
poskytování letových provozních služeb, zabezpečením dostatečné
kapacity dráhového systému nejvytíženějších českých letišť, ale
i dostatečnou kapacitou odbavovacích terminálů na dotčených letištích.
Nemalou roli zde hraje i samotná geografická poloha České republiky.
Co vám, coby ministru dopravy, udělalo v oblasti letecké dopravy
největší radost?
Učiním všechno proto, aby nastartovaný pozitivní vývoj letecké dopravy
v České republice mohl pokračovat i v budoucích letech. Hlavní své
aktivity budeme proto vedle budování letištní infrastruktury směřovat do
zvyšování bezpečnosti a zavádění nejmodernějších technologií
v oblasti řízení leteckého provozu. Věřím, že Česká republika bude
patřit mezi ty země, které dokáží nejen držet krok s vývojem letecké
dopravy ve světě, ale také se na jejím dalším rozvoji bude sama
podílet.