Aby krajské společnosti destinačního managementu měly všechny kraje
05. 11. 2018
S ředitelem odboru regionálního partnerství a vztahů
České centrály cestovního ruchu – CzechTourism B2B Mgr. Alešem
Pangrácem jsme minulé interview pro Všudybyl dělali v Ostravě
na třinácté roadshow CzechTourismu na téma kategorizace a certifikace
společností destinačního managementu.
Pane řediteli, nastavení a spuštění kategorizace a certifikace
společností destinačního managementu v regionech je pro váš odbor jednou
z letošních priorit.
A do značné míry splněný úkol. Jsem moc rád, že už v první vlně
nám přišlo jedenadvacet žádostí od společností destinačního
managementu, které vykonávají činnost v daných územích. Všech sedm
existujících krajských společností destinačního managementu podalo
žádosti. Ty byly kladně ohodnoceny a v prvním kole schváleny.
Krajských samosprávných celků ale máme v Česku
třináct – a vy říkáte: „Všech sedm krajských společností
destinačního managementu…“
Nikde není dáno, že kraj musí mít krajskou společnost destinačního
managementu, takže ne všechny kraje je zřídily. Krajské společnosti
destinačního managementu například nemají kraje: Ústecký, Plzeňský
a Liberecký a další. K nim je dnes nutno do jisté míry přiřadit
i Středočeský kraj. Ten sice společnost destinačního managementu má, ale
změnil její statut a v současnosti řeší interní nastavení oblastí
ve svém regionu. Nicméně věřím, že se do certifikace znovu zapojí.
Naším přáním je, aby krajské společnosti destinačního managementu měly
všechny kraje a aby přes tyto jejich krajské agentury do regionů tekly
peníze z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech
(2016–2020). V rámci krajů už to pak bude na vůli, potřebách
a nastavení jednotlivých krajů, zda v rámci svého samosprávného území
umožní vznik čtyřem, pěti, nebo šesti destinačním agenturám oblastní
či lokální úrovně. Jihočeši jich v rámci svého kraje mají dokonce
dvanáct, a navíc mají i svoji vlastní certifikaci, ze které jsme
vycházeli při specifikaci parametrů celorepublikové kategorizace
a certifikace. S vyhodnocováním žádostí z první vlny se současně
otevřelo druhé kolo certifikací, do kterého se už přihlásilo devět
společností destinačního managementu z nižních úrovní – z oblastí
a míst.
Posláním společností destinačního managementu je podpora
rozvoje cestovního ruchu na daném území průřezově.
Ano, podpora spolupráce mezi samosprávou a podnikateli
a zprostředkovávání styku těchto dvou sfér se státní správou, což je
i role České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Nicméně tvorba
regionálních a místních produktů musí přijít odspodu. CzechTourism
nemůže v konkrétním regionu „dirigovat“ například tamní ubytovatele,
aby vytvořili balíčky pro Němce, Poláky či Rakušany. Podnikatel sám
nejlépe ví, na co má jazykové vybavení a infrastrukturu. Na koho si
troufne. Jakou zvolí cenovou politiku. Produkty, které odspodu vzniknou
(mají-li dostatečnou relevanci, aby mohly být úspěšné na zahraničních
trzích), pak může CzechTourism zařadit do svého brandingu a verbovat
na ně zahraniční turisty.
Co se týče ostatních věcí a projektů, které mají podporovat rozvoj
regionů, rád bych zmínil mezioborový projekt pracovně dříve nazývaný
„Česko, země hojnosti“. V tuto chvíli je v naší oficiální
terminologii mezioborovým produktem. Naším cílem je spojit nejen nabídku
klasických produktů, cílů a atraktivit cestovního ruchu, ale i nabídku
vyžití ve vztahu k zemědělské nebo řemeslné výrobě, tzv.
zážitkovému turismu obecně. Například je-li někde malá kovárna,
sklářská nebo hrnčířská huť, které jsou schopny udělat den
otevřených dveří, tak je zapojit do souhrnné nabídky dejme tomu
cyklotrasy. Aby cykloturisté, kteří si zvolí trasu XY, věděli, že tam
a tam lze odbočit a navštívit provozovnu řemeslníka, u něhož si mohou
zkusit něco vyrobit nebo koupit. To samé platí v případě biofarem,
kozích farem, zážitkových míst apod. Chceme ukazovat, že cestovní ruch
propojuje všechny možné oblasti a že jeho rozvoj může výrazně pomáhat
k hospodářské prosperitě míst a regionů.
**Příhraniční horské oblasti se potýkají s vylidňováním. **
Mnozí z mladých lidí odtamtud odcházejí do velkých měst za pracovním
uplatněním a jednodušším životem. Cestovní ruch a nabídka těchto
produktů může být jednou z věcí, která tento trend zbrzdí, ne-li
zastaví. V národním parku na Šumavě fabriku, která bude zaměstnávat
lidi, nepostavíte. Ani už tam nevykopete nějaký další Schwarzenberský
kanál, který od roku 1793 až do roku 1962 sloužil k plavení dřeva
z nepůvodních, po staletí lidmi pěstovaných hospodářských smrkových
monokultur, které dávaly práci a smysl zdejším obyvatelům žít a bydlet
na Šumavě. Ale ve chvíli, kdy v tamních obcích správně nastavíte
fungování penzionu a půjčoven kol, stezky v korunách stromů a něčeho
podobného, tak tam pracovní místa vzniknout mohou. To je náš cíl
společný s ostatními resorty a věřím, že se nám ho do budoucna povede
realizovat.
Česko – země příběhů má turistických cílů
a atraktivit na rozdávání. Jinde ve světě šíří různé fikce
a dělají z komárů velbloudy, aby jim tam turisté vozili peníze, zato my,
frajeři, děláme z velbloudů obtížný hmyz. Učebnicovým příkladem
této „tvořivosti“ (za mnohé ostatní v Čechách na Moravě
a ve Slezsku) je Jáchymov, kde díky Marii Curie-Sklodowské začala atomová
éra lidstva; kde působil světově proslulý renesanční učenec Georgius
Agricola, jehož „De re metallica libri XII“ se stala na víc než dvě
staletí „biblí“ hornictví a hutnictví; kde se zrodila a přes
Holandsko vítěznou cestu započala nejproslulejší a nejznámější věc
světa – americký dolar; a kde nebýt úspěšných Lázní Jáchymov, tak
by díky polistopadovým „zlatokopům“, kteří město Jáchymov
zbankrotovali, jak se lidově říká, úplně „chcíp pes“. Takže pane
řediteli, co nadregionální produkty cestovního ruchu?
V tuto chvíli máme na základě doporučení krajů vytipováno dvanáct
typových produktů. Je to například technotrasa v Moravskoslezském kraji.
Je to produkt nazvaný Po stopách koňských kopyt v Pardubickém kraji, kde
mimo pardubického dostihového závodiště je i hřebčín v Kladrubech.
Jsou to Moravské vinné stezky. Skanzen Modrá, který je blízko Velehradu
ve Zlínském kraji. Je tam i produkt, který se jmenuje Po stopách
čarodějnic, odkazující na čarodějnické procesy v Jeseníku
v Olomouckém kraji. Je tam úspěšný projekt Plzeňské baroko. Projekt
Hřebenovka, který propojuje Liberecký a Ústecký kraj…
Naší snahou je, aby nám každý kraj dal tip na to, co je na jeho území
speciálního, co má potenciál zaujmout turisty a zabavit je. Současně
s tím ale byla podmínka, že to nesmějí být místa, jejichž příliš
vysoká turistická návštěvnost začíná být problém. Určitě jsme proto
do projektu nechtěli včlenit taková místa, jako jsou Český Krumlov,
Karlovy Vary, Svatá Barbora v Kutné Hoře apod. Kraje měly přinést něco
zajímavého a turisty dosud víceméně opomíjeného. My na to zpracovali
produktové karty. V tuto chvíli na to rozjíždíme produkci tak, abychom
o těchto produktech byli schopni natočit videospoty, jež bychom mohli
umístit do online prostředí a poskytnout provozovatelům těchto atraktivit
pro jejich vlastní promotion.
Od tohoto si slibuji nastartování další spolupráce. V každém kraji
chceme mít čtyři pět takovýchto produktů, abychom byli schopni uspokojit
širokou škálu zahraničních turistů a obyvatelům Česka dokázali
představit: „Hele, jsi z Ústeckého kraje. Věděl jsi, že v Libereckém
kraji je tohle nebo v Plzeňském tohle…?“ V podstatě chceme na území
České republiky rozhýbat i tuzemské turisty a výletníky, zkrátka
domácí cestovní ruch, aby lidé poznávali svoji republiku a bavili se.