87 milionů litrů denně
07. 09. 2002
• Shell „Aviation“ zajišťuje plnění leteckými palivy na
více než osmi stech letištích v devadesáti zemích světa, což je kolem
dvaceti tisíc letadel odebírajících více než 87 milionů litrů paliva
denně • Česká republika je prvním státem bývalého východního
bloku, ve kterém se společnost Shell aktivně zapojila do leteckých
činností • letecké aktivity mají ve skupině společností Shell
tradici již od roku 1919 • pro Shell Aviation je vždy prvořadou
otázkou bezpečnost a stoprocentní kvalita paliva • stále
přísnější jsou bezpečnostní audity a dokonalejší technologie plnění
letadel pohonnými hmotami • provoz Českých aerolinií i ostatních
leteckých společností jak přilétajících tak odlétajících z České
republiky stále roste • Letiště Praha-Ruzyně upevnilo svoji roli
evropské letecké křižovatky • po vstupu České republiky do
Evropské unie by se měla pozice českých mezinárodních letišť ještě
více posílit • letošní povodně a co dál…•
Letecké palivo, ať již je to letecký benzín pro stroje
s pístovými motory či letecký petrolej pro proudové motory letadel, maziva
a jejich kvalita jsou alfou i omegou bezpečného létání. Společnost Shell,
divize Aviation, je největším plničem letadel v České republice. Tak jako
před rokem jsem si proto dovolil v souvislosti s hlavním tématem oslovit
ředitele Shell Aviation v České republice Ing. Milana Kačabu.
Letecké aktivity mají ve skupině společností Shell dlouholetou tradici,
která se datuje již od roku 1919. Za uplynulých 82 let rostly nejen objemy
prodaného leteckého paliva a maziv, jimiž se firma Shell zařadila mezi
první světové ropné společnosti, ale také profesionalita a odborné
znalosti jejích pracovníků. Díky těmto vlastnostem se na společnost Shell
trvale obrací celá řada světových letišť se žádostmi o vypracování
nejrůznějších studií a expertíz. S rozvojem letectví se vyvíjela
i letecká paliva. Shell jako první obchodoval se stooktanovým leteckým
benzinem, vyvinul Avgas 100/130 a stál u zrodu paliv typu JET. V současnosti
Shell Aviation nabízí plnění na více než osmi stech letištích
v devadesáti zemích, kde naplní kolem dvaceti tisíc letadel více než
87 miliony litry paliva denně. Česká republika se pak stala prvním státem
bývalého východního bloku, ve kterém se společnost Shell aktivně zapojila
do leteckých činností. Přesněji by však bylo třeba říci, že
„znovuzapojila“, neboť v období před a poté krátce po II. světové
válce působil Shell na letištích v Praze a ve Zlíně. Prvořadou
součástí našeho investičního programu zde v České republice je ochrana
životního prostředí. Ta je totiž jedním ze základních pilířů firemní
filozofie společnosti Shell vůbec.
Je tomu rok, co civilní letecká doprava zažila obrovský šok.
Skeptici předvídali její omezení. Opak je pravdou. Pane řediteli, k jakým
změnám od našeho loňského povídání došlo u Shell Aviation.
Klientela zůstala poměrně stabilní. Žádný nový velký přepravce
v tomto mezičase do Prahy nepřišel. Nicméně jak provoz Českých
aerolinií, tak ostatních leteckých přepravců ve srovnání s rokem
2001 vzrostl výrazným způsobem a na objemu za prvních pět měsíců roku
2002 činí navýšení přibližně deset procent. Domnívám se, že
stěžejní měrou k tomuto trendu, vedle pozitivního povědomí o Česku,
coby perspektivní destinaci, do které se létá za byznysem, studiem či
odpočinkem, přispělo i upevňující se postavení Českých aerolinií
jakožto součásti letecké aliance SkyTeam. Již jste zmínil, že Letiště
Praha-Ruzyně dokázalo v uplynulých letech zvyšovat svoji průchodnost vzdor
tomu, že některé dlouhodobé prognózy nepočítaly s tak strmou křivkou
poptávky po osobní letecké přepravě z a do České republiky. Vstupem ČSA
do SkyTeamu a díky progresivnímu investičnímu rozvoji tak Letiště
Praha-Ruzyně enormně posílilo svoji roli evropské letecké křižovatky.
Řada pasažérů transkontinentálních letů volí Prahu i jako místo
přestupu.
Je možné konstatovat, že po tragických událostech 11. září
byla v oblasti civilní letecké přepravy iniciována řada opatření, díky
jimž je dnes letecká doprava ještě bezpečnější než před rokem.
Ostatně i celkový objem přepravních výkonů v oblasti letecké osobní
přepravy je dnes vyšší.
11. září 2001 mělo pochopitelně veliký vliv. Celkem dynamicky rozjetá
sezóna loňského roku se po něm propadla do velkého útlumu. Lidé se báli
cestovat. Letadla létala poloprázdná. Letecké společnosti prodělávaly,
zejména na linkách do Spojených států, takže i klienti Shell Aviation zde
v České republice byli nuceni omezit lety do USA. Naše výtoče v litrech
se tehdy snížily o zhruba pětadvacet procent. V současné době se tato
krize jeví jako překonaná. Zejména česká klientela ráda volí letecký
způsob přepravy a dá se říci, že v daleko větší míře než loni,
narozdíl od Američanů, kteří tráví dovolenou velmi často
přemísťováním se vlastními vozy – cestováním po Spojených státech
amerických. Určitá obdoba se projevila i v sousedním Německu, odkud se
rovněž poněkud méně létá a poněkud více jezdí auty na dovolenou,
třeba i na Balkánský poloostrov. Pro Shell Aviation je otázka bezpečnosti
trvale prvořadou. Kontrola kvality paliva je na vysokém stupni. Provádějí
se stále přísnější bezpečnostní audity, zdokonaluje se technologie a
systém kontrol, aby se z hlediska plnění letadel pohonnými hmotami nemohlo
stát nic, co by ohrozilo cestující a letecký provoz.
Jaký trendy čekají oblast, v níž Shell Aviation podniká poté, co
české území postihly nebývalé záplavy?
Než se vyjádřím k vaší otázce, chtěl bych říci, že to, co se stalo,
je obrovská tragédie. Pro mnoho lidí, historické památky i pro
hospodářství České republiky vůbec. Na druhou stranu, obrovská vlna
solidarity včetně mezinárodní humanitární pomoci i nezbytnost obnovy a
rekonstrukce země, již dnes iniciují a dávají základy oživení nejen
v hospodářské oblasti, ale i v komunální či kulturní sféře, což ve
svém důsledku povede k jejich pozvednutí na vyšší, než předpovodňovou
úroveň.
A co se týče trendů v oblasti, v níž působí Shell Aviation?
Předpokládám, že po vstupu České republiky do Evropské unie zřetelně
posílí pozice letišť nejen pražského, brněnského, ostravského, ale
i dalších mezinárodních. Naše společnost bude tak, jako doposud, velmi
ráda a účinně napomáhat rozvoji letištních aktivit nejen poskytováním
služeb na nejvyšší úrovni, ale také již zmiňovaným vypracováváním
nejrůznějších studií a expertíz.
Jak se Shell Aviation v době záplav vypořádal s následky
šíření poplašné zprávy, kdy (doufejme, že snad jen v zájmu
zajištění vyšší sledovanosti) některá média pustila do světa
informaci, že je ohroženo zásobování Letiště Praha palivem a tím
ohrožen jeho provoz?
Nevím, na základě čeho byla tato informace vypuštěna a už vůbec mi není
jasné, které tři na sobě nezávislé seriózní zdroje ji mohly komu
potvrdit. Shell Aviation od prvních dní ohrožení povodněmi úzce
spolupracoval s výrobcem i dopravci leteckého petroleje tak, aby provoz
žádného z námi obsluhovaných letišť nebyl ohrožen či omezen.
V očekávání brzkého vytvoření humanitárního leteckého mostu jsme
v Praze dokonce navýšili svoji běžnou skladovací zásobu o několik dní
a v záloze měli připraveny další dodávky paliva ze zahraničí.
V žádném případě nehrozilo omezení provozu letišť z důvodu
nedostatku leteckého paliva, jak bylo některými medii publikováno. Při
této příležitosti mi dovolte také prostřednictvím Všudybylu, veřejně
poděkovat za dobrou spolupráci dodavateli paliva, České rafinérské a.s.
i přepravci, Českým drahám a jejich ředitelům za pomoc při zajištění
bezpečných dodávek paliva a jeho bezproblémové dopravy po železnici až na
letiště Praha-Ruzyně. Právě díky jejich perfektní součinnosti se Shell
za této složité situace mohl daleko razantněji podílet na speciálních
dodávkách leteckých pohonných hmot pro záchranné akce letky Armády
České republiky, zajistit palivo pro České Budějovice, Táborsko a
Žatecko, kde elitní týmy armádních záchranářů zasahovaly.
www.shell.cz
www.aviation.shell.com