670. výročí katedrály
25. 11. 2013
V Mediálním centru ORBIS v Praze se uskutečnila tisková
konference k 670. výročí katedrály svatého Víta, Václava a Vojtěcha na
Pražském hradě, které se zúčastnil arcibiskup pražský a primas český
kardinál Dominik Duka, jenž na ní mj. řekl:
Vrátil bych se k diskusi, komu patří katedrála. Katedrála je naše, moje,
vaše atd. Historicky ta nejstarší část patří Metropolitní kapitule a
druhá, moderní, byla zapsána jako majetek Spolku pro dostavbu chrámu
svatého Víta. V takzvaném „boji o katedrálu“ šlo o to, aby se
ujasnilo, kdo může katedrálu spravovat. Tuto problematiku jsme dořešili
smlouvou z roku 2010, která neřeší, komu katedrála patří. V době, kdy
panovníci a členové kapituly katedrálu stavěli, říkali: „Katedrála je
dílo Boží, a má tedy své patrony na nebesích.“ To je svatý Vít,
Vojtěch, Václav. Na zemi těmi patrony byli panovník, kapitula, někdy
biskup, později arcibiskup, a ti se o ni museli starat. Takže katedrála je,
jak jsme se shodli, dle připravované smlouvy mezi Vatikánem a Českou
republikou, společným dědictvím, o něž pečuje jak český stát, resp.
Prezidentská kancelář a Správa Pražského hradu, tak i římskokatolická
církev, Metropolitní kapitula, a ten, kdo ji reprezentuje, pan děkan a
farář katedrály v jedné osobě. Katedrála je skutečně společným
dědictvím celého duchovního, kulturního a musíme říci i politického
života, protože zde probíhaly nejdůležitější státoprávní úkony, jako
korunovace či pohřby panovníků, neboť katedrála je i mauzoleem, kde
odpočívají naši světci, kteří mnohdy byli důležitými osobnostmi ve
vedení státu, jako např. svatý Václav, svatý Jan Nepomucký, svatý
Vojtěch apod. Katedrála se při dostavbě vlastně stala jakýmsi
průsečíkem všech těchto os. Může představovat národní galerii,
v níž nacházíme díla největších umělců malířů, sochařů a mistrů
uměleckých řemesel. Je svorníkem našich náboženských a kulturně
politických osudů. Současně oslovuje téměř každého návštěvníka
Prahy. Jsme národem, který má po celou svou existenci jedno hlavní město.
V Německu, Polsku, Uhrách jich měli několik. Kdežto my máme od počátku
jediné, a v něm pražský kostel, který se od položení základů
knížetem Václavem stal tímto středem, biskupskou, později metropolitní
katedrálou. To by měla být výzva ukazující, že v této zemi vždycky
bylo dobře a může být dobře, když všechny významné instituce dokážou
spolupracovat a jedna druhé si vážit. To neplatí jen o institucích, ale
i o lidech. Proto jsou v katedrále vítáni. Problém vnímání katedrály
cizinci může být do jisté míry daný tím, že velká část turistů
nezná českou historii a nemá evropské kořeny. Je ale třeba si uvědomit,
že i v případě Japonců a dalších turistů existuje vztah k posvátnu a
že katedrálu chápou tímto způsobem. Katedrála byla koncipována v době,
kdy ve střední Evropě nebyla žádná další. Ani ve Vídni, ani
v Olomouci, ani ve Wroclavi. Pražská katedrála tak byla jakýsi duchovní a
politický střed Evropy. Poznáte to i na tom, že jsou v ní zastoupeny
nejen česká národnost, ale také německá či francouzská. Podíváte-li se
do Svatováclavské kaple, vidíte Vladislava Jagellonského a jeho manželku.
Katedrála tak vypovídá o vzájemném obohacování se národů ve střední
Evropě, také proto si zaslouží dobrou péči. K těmto krokům se řadí
také kroky zatím poslední – doplnění zvonů díky sponzorům. Nové
osvětlení, zase díky sponzorům. Nezatěžujeme tím státní rozpočet. Je
to i projekt nových varhan, které tu vzhledem k politickému vývoji od
německé okupace přes dobu totality chybí, protože katedrála je nejen
prvním chrámem naší země, ale také prvním kulturním stánkem. Chceme zde
požehnat nejen novým varhanám, ale také plastice „Vzkříšení“ mistra
Koblasy, která může být vnímána jako jakýsi pandán, symbol jak
vzkříšení Krista, tak i vzkříšení naší země ke svobodě a
suverenitě.