Dřevojas, výrobní družstvo, je významným výrobcem koupelnového a hotelového nábytku. Jeho historie sahá do roku 1948. V roce 1993 byla zahájena modernizace výroby a přestavba strojního vybavení odpovídající požadavkům nejvyšší kvality. V témže roce začala specializace na výrobu koupelnového nábytku, který vyrábí pro trhy Německa, Švýcarska, Česka, Slovenska, Ruska, Ukrajiny a Maďarska. Doplňkovým programem je vybavování interiérů na zakázku včetně kuchyní. Dřevojas se věnuje i vývoji nových typů a druhů zdravotnické keramiky v součinnosti s největšími tuzemskými a zahraničními výrobci. Současně se zaměřuje na nové potřeby související s rekonstrukcí bytového fondu a připravuje nové typy koupelnového nábytku v provedení s umyvadly od světových výrobců sanitární keramiky. Strojovým vybavením je výroba Dřevojasu vhodná pro velké i menší série různých typů nábytku. Za účelem zvýšení produktivity práce a kvality Dřevojas, držitel certifikátu ISO 001:2001, investoval v období posledních pěti let do strojového vybavení, a je tak schopen konkurovat nejvyspělejším výrobcům nábytku.
60 % produkce ze Švýcarska do Svitav
27. 04. 2010
Před rokem, ve třetím vydání Všudybylu 2009, nynější
ředitel Odboru pro Asii a Afriku Ministerstva ekonomického rozvoje a obchodu
Ruské federace pan Grigorij Sarišvili řekl: „Poté, co se Česko
dominantně přeorientovalo na obchodní spolupráci s tzv. vyspělými státy,
jsme vy i my hodně ztratili. Je otázkou, zdali to byl rozumný krok. Prostor
na ruském trhu, který vaše české a slovenské podniky vyklidily, totiž
okamžitě obsadily západoevropské, americké, japonské a korejské firmy a
Česko a Slovensko se stalo jejich subdodavatelem.“ (Viz www.e-vsudybyl.cz, článek Budování
společných podniků je jednou z našich priorit.) Společný podnik v Rusku
má i svitavská firma Dřevojas, výrobní družstvo. Když jsme se s jejím
šéfem Ing. Zdeňkem Blažkem domlouvali, že uděláme interview, právě
kupoval podíl ve švýcarské firmě. 19. března 2010, řadu měsíců nato,
se již tradičně potkáváme v pražském Novoměstském pivovaru, a první,
na co se jej ptám, je: „Zdeňku, proč Švýcarsko? Rusko a Ukrajina už ti
byly malé?“
Ruský trh není nikomu malý, ale nelze být orientován pouze na jeden trh.
V Rusku se mi podařilo zkonsolidovat obchod, a i pro případ takové
světové hospodářské situace, jaká nastala po finanční a hypoteční
krizi, o které se před rokem ještě mnoho nevědělo (a už vůbec se
neočekávalo, jaký bude mít průběh), jsem uvažoval, že jednoho dne může
cosi takového přijít. Proto jsem si řekl: „Diverzifikace trhu! Základ
musí být v České republice, zahrnující základnu a vývoj nových
modelů, a obchod rozvinout na Východ i na Západ.“ Mé obchodní aktivity
v současné době v Rusku jsou velmi úspěšné. Na ruském trhu je, pro
menší hráče jako jsme my, relativně dostatek prostoru a financí pro
rozvoj.
A proč můj kapitálový vstup do společnosti ve Švýcarsku? Nejen, že jsem
viděl výhodu diverzifikace trhů, ale k tomuto kroku jsem se rozhodl také
proto, abych mohl vstoupit na švýcarský trh a trhy západoevropské.
Spolumajitelé mé švýcarské společnosti jsou bývalí kolegové z firmy,
pro niž jsme spolu kdysi pracovali. Pro Švýcary to znamenalo přenesení
části výroby do Česka. U nás totiž dosahujeme minimálně stejné kvality
produkce za podstatně nižší výrobní náklady, což už jsme za tři
čtvrtě roku prokázali. A u části sortimentu jsme dosáhli lepších
parametrů než ve vlastní švýcarské výrobě. 60 % produkce už je
přeneseno k nám, do Svitav. To je jedna výhoda. Hlavní důvod ale je, že
vstupem do švýcarské firmy jsem se dostal nejen na švýcarský trh, ale mohu
a budu odtud pokračovat do Francie a zemí Beneluxu.
Takže centrem keramického průmyslu pro koupelnový nábytek je
Pardubický kraj.
Ano, Svitavy jsou Mekkou koupelnového nábytku a vývoje příslušné
keramiky. Pracujeme tu na vývoji a výrobě velkých umyvadel na principu
šamotové hmoty tak, aby byla velice kvalitní. V současné době jsme
jediní, kdo z této hmoty ve východní Evropě vyrábí velká umyvadla.
Pokud chcete v dnešní době být úspěšní na zahraničních trzích,
musíte se intenzivně věnovat designu, využívat nové poznatky z oboru, aby
výrobky byly inovativní a kvalitní, a v neposlední řadě investovat do
značky. Problém designu nábytkových umyvadel řeším přes kontakty
z bývalého zaměstnání. Spolupracuji se známými českými a evropskými
designéry z oboru sanity (např. Jaroslav Smolík, Robert Kieffer). Nový
design koupelnového nábytku řeší z části naši vývojoví pracovníci ve
Svitavách. Čím dál víc spolupracujeme s českými designéry, kteří
navrhují výrobky pro přední výrobce koupelnového nábytku. Největší
pokrok ve vývoji modelů a technologií nám přinesla spolupráce se
švýcarskou firmou MY?JOYS. Švýcarský designér a špičkový technolog Reto
Bruhin navrhl novou řadu nábytku, ve které je spojen moderní design se
švýcarskou precizností. Původně použité umyvadlo z umělého mramoru
bylo nahrazeno naším keramickým umyvadlem. Z tohoto spojení vznikla
zajímavá výrobková řada LAGONDA, kterou jsme představili na největším
stavebním veletrhu v Evropě – Mosbuild v Moskvě, ve dnech 6. až
9. 4. 2010. Řada Lagonda měla na této výstavě velký úspěch. Již
v tomto březnu byl zahájen její prodej ve Švýcarsku a v květnu bude
představena v Česku. Máme i nové úspěšné série ze svitavské
vývojové dílny, a to sérii PREMIUM s novými designovými umyvadly Alfou a
Deltou.
Máš ještě další, pro českou ekonomiku dobré zprávy
o české expanzi na zahraniční trhy? Jak se bude vyvíjet hospodářská
situace ve světě?
Jsem stálý optimista. Pokud bych nebyl, nemohl bych rozšiřovat obchody na
Východ ani na Západ. Spousta mých přátel se tomu zprvu smála a říkala,
že na těchto trzích asi brzy skončím. Ale jsem jiného mínění. Tvrdím,
že je třeba v pravou chvíli vstoupit na určité trhy a rozšířit
komodity, ve kterých se podniká. Domnívám se, že současná situace,
jejímiž průvodními projevy jsou odložená spotřeba a výdajové restrikce,
bude přetrvávat do podzimu tohoto roku a že jakési oživení nastane
v příštím roce na jaře. Co bych řekl na podporu kolegů podnikatelů?
Teď je vhodná konstelace vzít část trhu konkurenci. To ale předpokládá
být velice inovativní a flexibilní. Pomůže to zvednout prodeje, s nimi
obrat a najít nové trhy.
Zdeňku, není-li to ode mne příliš sebestředná otázka:
Proč ses rozhodl investovat do Všudybylu?
Ze tří důvodů. První je, že osobně velmi dobře znám vydavatele a
vážím si ho. Za druhé, myslím si, že dílo, které dělá, je velice
smysluplné, a časopis, který vydává, je díky atraktivním cílovým
skupinám pro naši firmu velice dobrý pro propagaci nových věcí, které
jsme vyvinuli. A v neposlední řadě, je to i určitá podpora
podnikání.