400 – 450 miliard Kč
06. 04. 2001
- • Státní fond dopravní infrastruktury pod mimořádně přísnou kontrolou • velmi střízlivá realizační politika • financuje investiční akce na železnici • 360 mil. Kč pro vnitrozemskou vodní cestu • stoprocentně fond údržby silnic • 400 – 450 mld. Kč, aby dopravní infrastruktura odpovídala standardům Evropské unie • výběrová řízení na bedrech investorů •*
Státní fond dopravní infrastruktury byl zřízen za účelem
financování dopravní infrastruktury ČR – investování získaných
finančních prostředků do výstavby, modernizace, obnovy a údržby silnic,
rychlostních komunikací, dálnic, železnic včetně regionálních tratí a
vnitrozemských vodních cest. Vznikl ze Zákona 104/2000 Sb. 4. dubna
2000 s právní účinností od 1.7.2000. Jeho ředitelem byl 21. srpna
2000 jmenován Ing. Pavel Švagr, CSc. Fond funguje od začátku září
2000. Pane řediteli jaké jsou zdroje Fondu?
Jsou to: výnos ze silniční daně, výnos z poplatků za použití vybraných
rychlostních komunikací a 20 % ze spotřební daně z uhlovodíkových paliv
a maziv. Dohromady daňové zdroje pro rok 2001 podle plánu Ministerstva
financí ČR činí 18,1 mld. Kč. Druhým zdrojem jsou finanční prostředky
Fondu národního majetku. V letošním roce 16,7 mld. Kč.
Stav dopravní infrastruktury v České republice je (jemně
řečeno) neutěšený. 35 mld Kč ročně je sice strašně moc peněz, ale
v intencích její zanedbanosti žalostně málo.
Máte pravdu, i tady je jasně zřejmá souvislost s rozvojem ekonomiky, čím
rozvinutější, tím více prostředků může stát do dopravní
infrastruktury dávat. Je jasné, že z hlediska potřeb musí i Státní fond
dopravní infrastruktury vést střízlivou realizační politiku. Východiskem
pro stanovení výdajových priorit je především vládní materiál Rozvoj
dopravních sítí v české republice do roku 2010. Ale zpátky k našemu
rozpočtu. Výdajová stránka je složena z řady položek. Vedle vlastních
investic do dopravní infrastruktury a prostředků na údržbu a obnovu
hradíme také např. dluhovou službu ve výši 3,6 mld. Kč. Jsou to splátky
závazků – minulých dluhů, tedy již proinvestovaných peněz –
úvěrů, které šly v minulých letech do dopravní infrastruktury hlavně ve
vztahu k Evropské investiční bance za splátku pozemních komunikací a
k řadě dalších bank, které poskytly finanční prostředky zejména na
první železniční koridor.
Rozvíjet znamená tvořit. Nadměrně opotřebovávat znamená
destrukci. V Česku, zejména vnitrostátní silniční doprava, na maximální
povolený tlak na nápravu příliš nehledí. Fond ale stoprocentně platí
údržbu silnic.
Pochopitelně i Státní fond dopravní infrastruktury tato oblast velmi
trápí. Pokud se daný stav změní k lepšímu, budou opravy stát méně.
Nicméně diskuse jsou komplikovanější. Především je to otázka mobilních
vah. Vím, že na Ministerstvu dopravy a spojů ČR se o této problematice
velmi intenzivně jedná.
Každý (zatím) okres má svoji Správu údržby silnic – celorepublikově
jde o 72 podniky. Jsou to významné organizace, protože se podílejí na
tom, jak každý den, v létě i v zimě, silnice vypadají. V letošním
roce budou čerpat 4,6 mld. Kč. Pak je to Ředitelství silnic a dálnic,
jehož prostřednictvím Fond hradí opravy a údržby dálniční sítě, ale
i opravy a výstavbu dálnic a silnic v celé republice v letošním roce
v řádu deseti miliard Kč.
U Českých drah Fond stoprocentně financuje investiční
akce
Částkou 3,2 mld. Kč se podílí na úhradách údržby a nezbytných oprav
železničních tratí včetně regionálních – ať už to jsou železnice
ve správě Jindřichohradeckých drah, nebo Viamontu apod. Vedle toho
samozřejmě financujeme další rozvoj železnic v roce 2001 zhruba
5,6 mld. Kč.
Vnitrozemská vodní cesta bude letos čerpat přibližně 360 mil.
Kč
Tady si myslím, že s ohledem na možný význam vodní dopravy jsou
finanční prostředky do infrastruktury vodních cest podhodnoceny. Pokud vím,
připravují se ale další projekty, takže uvidíme, jak tomu bude třeba již
v příštím roce.
Do dopravní infrastruktury však směřují i další prostředky
ze zdrojů Phare a Evropské investiční banky
Pokud započítáme všechny zdroje, pak se letošní objem financí do české
dopravní infrastruktury pohybuje kolem 50 mld. Kč. I to je málo. Je
potřeba hovořit nejenom o výstavbě nových dálnic, silnic, železničních
koridorů, ale je třeba velmi mnoho finančních prostředků do běžné
údržby. Expertní odhady se liší, ale jestliže chceme aby naše dopravní
infrastruktura odpovídala standardům Evropské unie, pak podle mého odhadu
potřebujeme finanční prostředky zhruba v řádu 400 – 450 mld. Kč. To
je částka, která asi tak desetinásobně převyšuje naše stávající
možnosti a která ale také naznačuje, že dopravní infrastruktura musí být
prioritou tohoto státu s ohledem na potenciální ekonomický rozvoj České
republiky a jednotlivých regionů. Je jasné, že dopravní infrastruktura má
příznivý vliv i na rozvoj incomingových aktivit cestovního ruchu.
Jaké jsou tedy priority financování dopravní infrastruktury
státu?
Diskutovat o prioritách je vždy komplikované. Jak jsem se již zmínil,
vycházíme ze schváleného harmonogramu rozvoje dopravních sítí. Pro
letošní rok je to nejenom financování obchvatu Plzně, ale i zahájení
výstavby dálnice D3, výstavba D8, D47, modernizace I. a II. železničního
koridoru a další desítky ba stovky akcí. Náš rozpočet předpokládá pro
letošní rok financování zhruba 800 akcí. K tomu je potřeba také uvést,
že náš rozpočet je pod mimořádně přísnou kontrolou veřejnosti. Je
schvalován Poslaneckou sněmovnou ve velmi podrobné struktuře. Zákon
říká, že Poslanecká sněmovna ČR schvaluje rozpočet po jednotlivých
jmenovitých akcích a u každé z nich je třeba uvést částku i lhůtu
realizace.
Kdo realizuje konkrétní zadání financovaná prostřednictvím
Fondu?
V současné době Státní fond dopravní infrastruktury organizačně
vytváříme jako kompaktní, administrativně nenáročnou flexibilní
organizaci v cílovém stavu s maximálně 40 pracovníky. Máme-li mít
kvalitní kontrolu nad finančními toky námi rozdělovaných peněz,
potřebujeme také kvalitní informace. Tady úzce spolupracujeme především
s našimi příjemci. Odpovědnost za realizaci výběrového řízení
v intencích zákona je u investora. Těmi jsou především Ředitelství
silnic a dálnic, pro železniční dopravu především České dráhy a
u vodní dopravy příslušní smluvní partneři Fondu. Fond s příjemcem
finančních prostředků uzavírá smlouvu na konkrétní projekt a finanční
částku.