3. mezinárodní vědecká konference
04. 10. 2003
Trvale udržitelná mobilita osob a věcí je nutným atributem
plnění požadavků Listiny základních práv a svobod i požadavků
svobodného obchodu. Dopravní obslužnost republiky, respektive optimální
podpora udržitelného rozvoje přiměřeným dotvářením dopravního systému
je proto trvalým ekonomickým i politickým úkolem. Ve dnech 11. a
12. září Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, pořádala
3. mezinárodní vědeckou konferenci s názvem „Nové trendy v dopravě a
spojích“. Při té příležitosti jsem o krátký rozhovor požádal
předsedu jejího organizačního výboru proděkana Dopravní fakulty Jana
Pernera Ing. Alexandera Chlaně, Ph.D. Pane proděkane, jak dlouho dopředu jste
3. mezinárodní vědeckou konferenci připravovali?
Předchozí konference proběhla v roce 1999. Přípravy na tuto, třetí,
začaly v podstatě ihned po jejím skončení. Zorganizovat mezinárodní
vědeckou konferenci není nikdy jednoduché. Naše univerzita však disponuje
týmem lidí, kteří mají s pořádáním takovýchto akcí řadu
zkušeností. Samotné organizační zajišťování a rozesílání prvních
pozvánek začalo v lednu tohoto roku.
Podtitul „Nové trendy v dopravě a spojích“ určitě také
ovlivnil výběr možných účastníků.
Samozřejmě. Účastníky byli lidé, kteří pracují v oblasti dopravy,
v dopravních firmách a společnostech, vysokých školách, výzkumných
ústavech či v orgánech státní správy i samosprávy. S úvodním slovem
vystoupil náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, dále např. hejtman
Pardubického kraje Roman Línek, generální ředitel Českých drah Petr
Kousal a další osobnosti. Jejich účast byla významná nejen ze
společenského hlediska, ale také jako zpětná vazba pro uvádění poznatků
a odborných stanovisek do praxe.
Takže výsledkem konference budou kroky ke zlepšování dopravní
obslužnosti?
To, že na vědecké konferenci zazní názory, že se hovoří o úkolech,
které v dopravě jsou, o problémech a jak by se měly řešit, ještě
neznamená, že budou v dohledné době řešeny. Odborná veřejnost řekne,
jaký je stav a co a jak by se mělo dělat. Úkolem kompetentních lidí pak
ale je, aby našli vůli a prostředky prosazovat řešení.
Takže až v první řadě jde o politiku a o peníze…
Po každé takovéto odborné diskusi zpravidla následuje diskuse politická a
po ní, kde na to vzít. Z původního velmi dobrého záměru tak zůstane to,
co je takzvaně reálné. Zde už ale akademická půda může nějakou roli
sehrávat jen těžko. Účelem této konference bylo poukázat na stávající
problémy a úkoly dopravy, pojmenovat je a zároveň říci, jak by měly být
řešeny. To vše v souladu s trendy současného vývoje, který
jednoznačně v rámci integračních procesů směřuje k přibližování
české dopravy evropské dopravě. Zejména na bázi intermodality a
interoperability. Čtvrtou vědeckou konferenci plánujeme s největší
pravděpodobností na rok 2005.