Cílem Shell Eco-marathonu je inspirovat mladé konstruktéry a
inženýry z celého světa k tomu, aby hledali nové přístupy k trvale
udržitelné mobilitě. Jde především o:
- podporu a posílení inovací a nápadů týkajících se úsporné
spotřeby paliv a budoucnosti moderní dopravy;
- pomoc technickým institucím získat talentované jedince se zájmem
o obor;
- propagaci technických oborů mezi mladými lidmi po
celém světě.
25. ročník Shell Eco-marathon Europe
17. 04. 2009
Přípravy na start
25. ročníku Shell Eco-marathon Europe 2009, jedné z nejslavnějších
technických soutěží studentských vozidel, jsou v plném proudu. Na dvě
stě týmů z Evropy i dalších částí světa bude 7. až 9. května
2009 na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v Německu soutěžit v dosažení
nejnižší spotřeby paliva. Dosavadní rekord z roku 2005 drží
švýcarský tým ETH Zürich, kterému se podařilo ujet s vodíkovým pohonem
3836 km (přepočteno na ekvivalent jednoho litru standardního benzínu).
Dosud nejpestřejší směsice národností
Shell Eco-marathon Europe 2009 přivítá týmy z více než pětadvaceti
evropských zemí, ale také ze severní Afriky a Asie. Mezi novými
účastnickými zeměmi jsou mj. Rakousko, Lucembursko, Malajsie, Maroko,
Pákistán, Thajsko a Ukrajina. Přítomnost dvanácti asijských týmů
svědčí o rostoucí popularitě soutěže na tomto kontinentu. I z tohoto
důvodu je naplánováno rozšíření soutěže o Shell Eco-marathon Asia
v roce 2010. V minulých letech se Shell Eco-marathon rozrostl do široké
mezinárodní iniciativy. Závody se tak konají i v Americe. Mezi 5. až
18. dubnem 2009 se uskuteční třetí ročník Shell Eco-marathon Americas na
rychlodráze California Speedway ve Fontaně v USA.
Ostrava za Českou republiku
Shell Eco-marathon Europe je tradiční příležitostí k setkání studentů
ze středních i vysokých škol a univerzit. V tomto roce se soutěže po
krátké odmlce zúčastní tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a
informatiky Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava pod
vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. V letošním ročníku nasadí svůj vůz
opět do kategorie prototypů a bude se spoléhat na pohon vodíkovým
článkem, jehož využitím se Katedra měřicí a řidicí techniky
dlouhodobě zabývá.
Jeroen van der Veer,
generální ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc, který je pravidelným
návštěvníkem Shell Eco-marathonu, k soutěži uvedl: „Společnost Shell
již tradičně podporuje budoucí generace inženýrů, aby vyvíjeli
technologie, které mohou přispět k úspornému využívání energie.
Letošní v pořadí již 25. ročník Shell Eco-marathon Europe svědčí
o našem dlouhodobém úsilí prosazovat energeticky úspornou mobilitu.
Skutečnost, že se soutěže zúčastní tolik národů, ukazuje, že
technické a energetické problémy spojené s trvale udržitelnou mobilitou
zajímají studenty napříč mnoha zeměmi. Navíc tahle soutěž je také
o zábavě a budoucnosti!“
Rostoucí oblíbenost kategorie „UrbanConcept“
Týmy mohou přihlásit vozidla využívající tradiční i netradiční
paliva ve dvou kategoriích: „Prototypy” nebo „UrbanConcept” (vozidla
určená pro běžný městský provoz). Kategorie „Prototypů” je určena
pro opravdové speciály s aerodynamickými tvary a futuristickým designem.
Vozidla z kategorie „UrbanConcept“ jsou zase konstruována podle
kritérií
pro tradiční silniční vozidla, a proto vypadají více jako automobily,
které jsme zvyklí vídat na silnicích. Oblíbenost kategorie
„UrbanConcept“ roste každým rokem od doby, kdy byla v roce
2003 zavedena. Pro rok 2009 je v kategorii „UrbanConcept“ přihlášeno
28 % soutěžních vozidel, což představuje nárůst o 20 % v porovnání
s jejich počtem v roce 2008.
Trvale udržitelná mobilita
Úspornější spotřeba paliva a trvale udržitelná mobilita jsou a vždy byly
hlavní důvody existence Shell Eco-marathonu. Tato výzva není přítomna
pouze na trati. Jedním z hlavních cílů soutěže je podpořit
zúčastněné studenty v rozvoji jejich kariéry v technologiích
zaměřených na efektivnější využívání stávajících i nových typů
paliv. Shell Eco-marathon dává studentům možnost podílet se na vývoji
úspornějších forem přepravy a nabízí jim skvělou praktickou zkušenost
v rámci jejich akademického studia.