24 let ojedinělých zážitků z Olomouce
23. 10. 2017
Podzimní festival duchovní hudby vznikl z iniciativy svého prvního uměleckého šéfa Stanislava Macury a Dobromily Hamplové, která jej doteď organizačně a dramaturgicky vede. Už 24 let otevírá v Olomouci brány chrámů a naplňuje je ojedinělými hudebními zážitky. Spojení vzácných sakrálních prostor a duchovní hudby už čtvrt století vytváří nadčasové hodnoty. V roce 2017 pod záštitou arcibiskupa olomouckého a metropolity moravského Mons. Jana Graubnera, ministra kultury ČR Daniela Hermana, hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka a primátora města Olomouce Antonína Staňka jeho dramaturgie opět vycházela z tradice velkých vokálně-instrumentálních děl, nabídla dva koncerty staré hudby a také hudbu současnou a jazzovou.
Koncert v chrámu sv. Mořice 24. září stavěl na pilířích oratorní tvorby, na oratoriu Kristus na Hoře olivetské Ludwiga van Beethovena a kantátě Otče náš Leoše Janáčka. Díla nastudoval Slovenský filharmonický sbor (sbormistr Jozef Chabroň) společně se sólisty Marií Fajtovou (soprán), Jaroslavem Březinou (tenor) a Peterem Mikulášem (bas). Sólově i doprovodně zazněly harfa Anastázie Tomečkové a varhany Karla Martínka. Komorní filharmonii Pardubice řídil Marko Ivanovič.
V Arcibiskupském paláci zněla o tři dny později duchovní a světská hudba Antonia Vivaldiho. Pěveckou perlou byla španělská mezzosopranistka Marta Infante, která zpěv studovala mimo jiné také v Ostravě. Doprovodil ji španělský soubor Vespres d’Arnadí s cembalistou a dirigentem Danim Espasou.
Stylovou změnou byla první říjnový den v Husově sboru Africká mše Normana Luboffa, kde jako sólistka vystoupila Terézia Kružliaková a pěvecký sbor Lúčnica (Elena Matušová sbormistr). Zazněla i Nesmyslná válka (Amao Omi) gruzínského skladatele Giyai Kanchelliho a instrumentální Petite quator pour saxophones Jeana Francaixe interpretovaná saxofonovým kvartetem ATAM.
Poutní bazilika na Svatém Kopečku poskytla 4. října prostor hudbě piaristických klášterů Čech a Moravy. Nastudování a provedení se ujal Robert Hugo se svým souborem Capella Regia Praha společně s pražským chlapeckým sborem Pueri gaudentes.
Další pilíř letošní dramaturgie stál na rekonstrukci původní podoby oratoria Arthura Honneggera Král David. K provedení druhou říjnovou neděli do dómu sv. Václava byl pozván nejlepší český soubor orientující se na soudobou hudbu Orchestr Berg s dirigentem Peterem Vrábelem. Původní podoba oratoria počítá s komorním dechovým orchestrem (flétny, klarinety, fagoty, lesní roh, trubky, pozoun), kontrabasem, klavírem a bicími nástroji (velký a malý buben, tympány, bicí, gong, tamtam). Vokálním partnerem mu byl smíšený brněnský sbor Ars Brunensis a sólisté Irena Troupová (soprán), Jan Mikušek (kontratenor) a Tomáš Kořínek (tenor). Oratoriem provázel Petr Kubes z Moravského divadla Olomouc.
V kostele sv. Cyrila a Metoděje v Olomouci-Hejčíně byla 11. října v podání Pražského jazzového sexteta s uměleckým vedoucím a kontrabasistou Petrem Kořínkem k slyšení jeho jazzová suita Kronika kláštera žďárského a verše v podání Alfréda Strejčka.
Vrcholem festivalu byl 14. října závěrečný koncert v chrámu Panny Marie Sněžné, kde zazněla Vocalise Sergeje Rachmaninova se sopranistkou Kateřinou Kalvachovou a Messa di Gloria Pietra Mascagniho. Coby sólisté vystoupili Tomáš Černý (tenor) a Jiří Brückler (bas). Pod taktovkou Jaromíra M. Krygela výtečně zněla Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala).