Společnost STOMIX razí výrobní strategii postavenou na kvalitních zateplovacích systémech (ETICS). Té podřídila přísný výběr dodavatelů surovin, výstupní kontrolu, výzkum a vývoj, výrobní technologie i zákaznický servis. V případě zateplovacích systémů hraje důležitou roli aplikace. Proto všichni zákazníci STOMIXu dostanou nejen výrobek, ale také odborný servis a bezplatnou pomoc při realizaci.
15 let úspěšného úsilí o renesanci podané ruky a čestného slova
30. 06. 2008
17. dubna 2008 v rámci slavnostního vyvrcholení patnáctého
ročníku soutěže „Manažer roku“ byl v kategorii „Manažer
odvětví“ „Výroba stavebních a chemických materiálů“ vyhlášen
vítězem generální ředitel společnosti STOMIX, s.r.o. a předseda Krajské
hospodářské komory Olomouckého kraje Ing. Bořivoj Minář, jehož jsem
vzápětí po vyhlášení požádal o rozhovor.
Je to velké uznání toho, co STOMIX za patnáct let své existence dokázal.
Tedy i práce mých kolegů. Když mě nominovali do soutěže, vůbec mě
nenapadlo, že bych mohl nějakou cenu získat. Mile mne to překvapilo.
A stalo se tak v době, kdy STOMIX slaví patnáct let od svého založení.
O to větší důvod k oslavě.
Vaše firma z obce (jež byla nedávno povýšena na město)
Žulová na úpatí Rychlebských hor a Jeseníků expandovala nejen v rámci
Evropy, ale až za Ural do Asie.
Ano, v současné době působíme na rozhodně větším prostoru, než
o jakém jsme kdy v jejích začátcích uvažovali. Když jsme ji před
patnácti lety zakládali (a dnes, když jsem přebíral cenu, jsem si na to
znovu vzpomněl), představovali jsme si, že budeme firmou s regionální
působností. Vůbec nás nenapadlo, že z Žulové budeme řídit dceřiné
společnosti po celé republice, natož po Evropě, a už vůbec ne, že bychom
kdy překročili hranice Evropy. V současné době máme čtyřiadvacet
obchodních společností pod obchodní značkou STOMIX. Kromě jedenácti
v Česku tři na Slovensku, po jedné v Litvě, Polsku a na Ukrajině,
v Ázerbajdžánu a Kazachstánu a pět v Ruské federaci, kde jsme si
postavili závod na výrobu suchých směsí.
To mj. znamená, že jste téměř stále na služebních
cestách, protože stěžejním posláním v hierarchii velké firmy nejvýše
postaveného manažera je vytvářet své společnosti prostor na trzích.
Zkrátka dělat obchodní politiku, přednášet na odborných konferencích a
kongresech (ostatně i na nich se čas od času potkáváme), navazovat
formální i neformální vztahy se směrodatnými osobnostmi regionů a
zemí.
No, doma moc nepobudu. Na cestách strávím hodně času a v centrále
v Žulové jsem stále méně a méně. Byl jsem sice oceněným manažerem
odvětví za společnost STOMIX, ale firmu de facto řídí top manažeři kolem
mne. Já dělám vše pro to, aby měli práci. Aby bylo kde realizovat produkci
STOMIXu a kam expandovat.
Patnáct let existence firmy STOMIX, to byl velmi intenzivně
využitý čas.
Po celou dobu se snažíme reagovat na trendy, které jsou ve světě in.
Děláme nejen zateplování, ale i omítky, barvy, lepicí hmoty, laky a
základní nátěry a vyrábíme materiály i pro sanace. Do své nabídky jsme
tak každoročně začleňovali další nové technologie, zateplovací
fasádní systémy, barvy a reliéfní tapety i progresivní aplikační
postupy. Ve prospěch STOMIXu se nám totiž podařilo angažovat (dnes už se
neobávám říci) světové kapacity výzkumu a vývoje našich oborů. Máme
vlastní vývojové a výzkumné zázemí. Samozřejmě tím, jak se STOMIX
stává čím dál známější, je stále větší nutností být krok před
konkurencí. Teď proto zahajujeme výstavbu nového střediska výzkumu a
vývoje. To by mělo být hotovo do konce roku. V současné době do své
nabídky připravujeme zařazení zateplovacích technologií nové generace na
bázi speciálního izolantu a pracujeme na dalších supermateriálech. Díky
tomu můžeme realizovat nové produkty v duchu celofiremního směrování
STOMIXu – být významným evropským producentem a dodavatelem
zateplovacích systémů.
Protože se už nějakou tu dobu známe, snad mi odpustíte
prostořeké konstatování (aniž bych co zlehčoval), že je to všechno
pravda, ale že největší předností, to, čím především si získáváte
nové zákazníky a trhy a udržujete dlouhodobé partnery, je bezplatné
poradenství a servis. Tedy že stěžejní pilíř úspěchu a vysoce
dynamické expanze STOMIXu je o přístupu lidí k lidem.
To si uvědomujeme. V našem byznysu, který je velmi složitý a jehož
produkty jsou nepříliš levné, zákazníkům a partnerům vytváříme
takové podmínky, aby byli schopni realizovat produkty STOMIXu s maximální
účinností. Dovolil bych si uvést aktuální podobenství o tom, že
vynikající nástroj (a naše produkty splňují nejvyšší certifikáty
světové kvality) ještě nemusí znamenat vynikající výkon. Na závěr
dnešního slavnostního ceremoniálu předávání cen „Manažer roku 2007“
nám hrál houslový virtuos Václav Hudeček. Jeho interpretace „Čtvera
ročních období“ od Antonia Vivaldiho byla vynikající. Určitě nikdo
alespoň nepatrně soudný nepochybuje o tom, že to nebylo pouze proto, že
jeho housle – Guarnerky – jsou vynikajícím nástrojem. Zákazníkovi či
partnerovi (stavební realizační firmě) vytváříme takový prostor a
podmínky, aby byl náš výrobek s to realizovat v maximální kvalitě, tj.
s co nejvyšší účinností. Tzn., že jej tzv. vezmeme za ruku a provedeme
labyrintem pro něj možných složitostí našeho oboru.
V tomto vydání publikuji rozhovor s držitelem ocenění
„Manažer roku“ z jednoho z předchozích ročníků JUDr. Martinem
Romanem, předsedou představenstva a generálním ředitelem ČEZ, a.s.,
v němž říká: „Každá země, která bude mít dostatek elektrické
energie, bude mít velkou výhodu, což je bezpochyby i o její strategické
bezpečnosti.“ Nicméně jeden moudrý a velmi movitý člověk mi kdysi na
dotaz, co je klíčem k jeho úspěchu, řekl: „Bohatí lidé jsou bohatí ne
proto, že by tolik vydělávali, ale že zbytečně neutrácejí.“ A tímto
se vracím do vašeho oboru, k tomu, že neplýtvat energiemi je racionální a
že díky růstu cen energií mají investice do tepelných auditů a
zateplování budov čím dál rychlejší návratnost.
Samozřejmě je nepříjemné, že ceny energií rostou, a jenom bloud by si
mohl myslet, že se to dá administrativně zastavit. Jestli žijeme
v otevřeném ekonomickém prostoru, je růst energií daný už tím, že
roste poptávka a energií je nedostatek. Takže očekávat snižování jejich
cen je nesmysl. Z toho titulu je v současné době určitě nejlepším
vkladem investice do úspor energií. Určitě bych neinvestoval do polštáře,
ale do zateplování budov a snižování energetické náročnosti.
Pane generální řediteli, ještě bych se vás zeptal, co
Olomoucký kraj a Hospodářská komora.
Velkým tématem posledního období, nejen v Olomouckém kraji, ale v Česku
a v dalších zemích Evropské unie, je nedostatek pracovních sil. Česká
ekonomika nabírá stále větší a větší obrátky a její dynamiku brzdí
nedostatek pracovníků. V oblasti přípravy lidských zdrojů podnikatelé
z našeho regionu našli podporu u hejtmanství Olomouckého kraje.
Společnými silami se snažíme vytvářet podmínky pro to, aby se tato
situace lepšila. Chceme toho dosáhnout zefektivňováním vzdělávací
soustavy Olomouckého kraje a popularizací místních podnikatelů, aby se
lidé, kteří z našeho regionu odcházejí za prací jinam, o práci
ucházeli i v Olomouckém kraji. To je velmi významnou výzvou i pro STOMIX.
Nezřídka se setkávám s tím, že nás lidé ještě neznají. Popularizace
a zviditelňování českých firem, to je záležitost, které se nám ve
srovnání se zahraničními firmami a podnikateli v západoevropských zemích
nedostává. Určitě se nemáme za co stydět, ale trochu nám překáží
skromnost, která v tomto případě není na místě. Malá schopnost
prosazovat se do obecného povědomí tam, kde podnikáme.
Co dalšího kromě nové generace zateplovacích materiálů a
technologií ještě STOMIX dostane ke svým narozeninám?
„Manažer roku“ a řízení vůbec je o tom, dosahovat úspěchu
prostřednictvím lidí, které řídíte. Abychom mohli efektivně pracovat,
musíme investovat do rozvoje lidských zdrojů, do vzdělávání lidí. Mezi
základními hodnotami, které STOMIX vnímá, je respekt vůči zaměstnancům
a zákazníkům, rozvoj lidí a růst společnosti. Usilujeme o renesanci
podané ruky a čestného slova, o to, aby, když už jsme něco řekli, to tak
i bylo. Proto, abychom měli kde vzdělávat své pracovníky, školit
obchodní partnery a zákazníky, jsme se rozhodli rekonstruovat nádherný
secesní objekt v městě Žulová (rekonstrukce bude dokončena v květnu
t.r.). Zároveň bude komfortním zázemím pro naše partnery. Jeho součástí
je relaxační centrum zahrnující mj. fitness, saunu a tenisové kurty, které
budou využívat naši zaměstnanci.
Čím si získáváte klienty v Ruské federaci, Kazachstánu
atd.?
Naivní člověk by si mohl myslet, že se tam dá prodat cokoliv. Opak je
pravdou. Rusové, stejně jako Kazachstánci a další lidé z těchto zemí si
jsou ochotni připlatit za kvalitu. Tím, že STOMIX nabízí materiály
s vysokou přidanou hodnotou vysoké kvality, je začátek vždy o tom, že se
musíme obracet na cílovou skupinu, která tyto atributy vyžaduje. Pak už je
postup na trhu velmi zajímavý. Musíte si vybudovat dobré jméno, ne
nejnižší cenou, ale nejvyšší kvalitou. STOMIX respektuje konkurenci, ale
nemá z ní obavy. Meziválečné Československo bylo jednou
z nejprůmyslovějších zemí světa. Retardace, kterou jsme utrpěli za
komunismu, a i devastace našeho průmyslu krátce po sametové revoluci, kdy
jsme ze zištných důvodů vrcholových představitelů firem, včetně firmy
zvané Československo, překotně opouštěli svá tradiční odbytiště,
leckdy budovaná už od dob Rakouska-Uherska, se díky podnikatelským
aktivitám soukromého sektoru ubrzdila. Ne náhodou proto česká ekonomika
zažívá výrazné oživení. Konstatoval jsem, že máme problém s tím, že
se neumíme pochválit. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že je to naší
velkou konkurenční výhodou. Že se na nikoho nevytahujeme a nikoho
nepodceňujeme. Uspět na trzích Ruské federace nebylo vůbec snadné,
protože vlády západoevropských zemí, např. Německa, vytvořily pro své
dodavatelské firmy takové podmínky a image, že si Rusové dlouho mysleli,
že pouze to, co je německé či západní, je kvalitní. Obchodní výsledky
současných českých firem na ruských trzích ale napovídají, že jsme je
přesvědčili, že to byl pouhý mýtus.