126 let pražské hromadné dopravy
06. 04. 2001
• Muzeum městské hromadné dopravy v Praze • nejstarší vůz z roku 1886 • atraktivní a originální prostředí pro recepce a rauty • komerční jízdy historickými vozidly • integrační program pro zrakově postižené děti • nová kavárna na Václavském náměstí bude mít podobu historické tramvaje • Muzeum je pro veřejnost otevřené od dubna do 18. listopadu o sobotách, nedělích a svátcích od 9 do 17 hodin • jízdy historickou tramvají- linka č. 91 •
V areálu Střešovické vozovny sídlí Muzeum městské
hromadné dopravy, jehož zřizovatelem je Dopravní podnik hl.m. Prahy.
Málokterá evropská země, ačkoliv mnohé z nich zřejmě disponují
reprezentativnějšími areály, má takovou unikátní sbírkou detailně
renovovaných vozidel jako Česká republika. Při příležitosti pátého
vydání Všudybylu věnovaného dopravě jsem proto o vyjádření požádal
ředitele muzea pana Jaroslava Papsta.
V expozici je umístěno 51 exponátů. Nejstarší vůz (pražské koňky) je
z roku 1886. Nejstarší motorová elektrická tramvaj z roku 1900. Všechna
vozidla jsou plně provozuschopná. Postihují vývoj městské hromadné
dopravy od roku 1886 až do současnosti. Nejmladší exponát je tramvajové
vozidlo „T3“ a vůz pražského metra. Za obzvláštní povšimnutí stojí,
s evidenčním číslem 200, salónní motorový vůz pražského
místodržícího z roku 1901 a letní otevřený motorový vůz z roku
1913 – evidenční číslo 500.
Lednový Všudybyl přinesl informaci o kongresu Euro info center
s fotoreportáží z recepce uspořádané pro jeho účastníky právě
u vás v muzeu.
Historická vozidla i adaptovaný areál vozovny (často společně s naším
cateringem) vytvářejí atraktivní a důstojné prostředí pro konání
takovýchto akcí. Nedílnou součástí Muzea je i jeho druhá část
obsahující vozidla, která jsou využívána pro komerční jízdy – na
objednávku. Pro firemní a kongresové akce. Pro incomingové agentury. Pro
oslavy životních a jiných jubileí, svatby apod. Zde používáme nejstarší
vozidlo vyrobené roku 1908 a nejmladší z roku 1942, tzv. „ponorku“.
V rekonstrukci pro komerční provoz se právě nachází vůz „T1“, který
je rovněž unikátní.
Rád bych v souvislosti s vysoce humánní činností vašeho
muzea vzpomněl svého nevidomého učitele hudby pana Kučery, který mě,
díky své nezměrné laskavosti a trpělivosti, velmi dobře připravil na
přijímací zkoušky na konzervatoř a dal základy tomu, že jsem odmaturoval
z trumpety a nějaký čas se živil hudbou. Nedávno totiž vaše muzeum
obdrželo poděkování ze Speciální školy pro zrakově postižené,
v němž vám instruktorky paní Štěpánka Kadlicová a Martina Žilková
tlumočí poděkování žáků za možnost, kterou jste jim poskytli. Dovolím
si ocitovat dvě věty z dopisu:
„Žáci se zde mohli seznámit nejen s historickými tramvajemi, ale
především s tramvají „T3“, která jezdí v blízkosti naší školy a
kterou žáci pravidelně používají k cestování. Pro bezpečnou přepravu
našich těžce zrakově postižených žáků je velice důležité, aby se
mohli v klidu obeznámit s interiérem tramvaje, nacvičit si nástup, výstup
a nalezení místa pro zdravotně postižené.“
Chápeme, že pro zapojení zrakově postižených dětí do běžného života
je nezbytně nutné naučit se orientovat a pohybovat po Praze. Proto jsme se
Školou Jaroslava Ježka uzavřeli dohodu. Děti se u nás mohou v klidu
ohmatem obeznámit na klasickém voze „T3“, který jezdí v běžném
provozu, jak se mají pohybovat, aby je nástup do vozidla co nejméně
frustroval.
V brzké době se uprostřed Václavského náměstí objeví, coby
atrakce, instalované historické tramvaje…
Jedná se o podnikatelský záměr jedné soukromé společnosti s cílem,
provozovat v nich kavárenskou činnost. Určitě to bude stylové a
zajímavé. Vzhled vozidel zůstává zachován a přesto, že nebudou jezdit,
budou připomínat zašlou slávu plošinových tramvají na Václavském
náměstí.
Snad proto, že doma nikdo nebývá prorokem, mi připadá, že vaše
muzeum, tak jako Pražské Jezulátko (zmiňované ve třetím vydání
Všudybylu 2001 str. 22–23), je daleko proslulejší v zahraničí. Co vy,
jako jeho ředitel, vzkážete čtenářům?
Přijďte se k nám podívat. Je zde sice velmi specializovaná sbírka, ale
poutavá pro dospělé i pro děti. V areálu Střešovické vozovny je
možné se občerstvit, případně poobědvat či povečeřet. Muzeum je
otevřené od dubna do 18. listopadu o sobotách, nedělích a svátcích od
9 do 17 hodin. Ve stejném období od 12 do 18 hodin provozujeme
nostalgickou linku 91, jejíž výchozí nástupní zastávka je ve vozovně
Střešovice. Tramvaj projíždí historickým centrem města na Výstaviště.
Z vozovny Střešovice vyjíždí vždy v každou celou hodinu.
Muzeum MDH v Praze
Patočkova 4, 160 00 Praha 6
tel./fax: 02/312 33 49, e-mail: papstj@ed.do-praha.cz