10. Výroční konference Asociace hotelů a restaurací České republiky
31. 12. 2015
Výroční konference Asociace hotelů a restaurací České
republiky (AHR ČR), zaměřená na prosazení rovných podmínek hospodářské
soutěže na českém trhu veřejného stravování a ubytování, a její
doprovodné programy se uskutečnily 19. a 20. listopadu 2015 v Clarion
Congress Hotelu Ostrava a v areálu Dolní oblasti Vítkovice. Pozvání na ni
přijala i řada zahraničních mluvčích, kteří se zaměřili na prognózy
cestovního ruchu v souvislosti s kupní silou a poptávkou hostů hotelů,
penzionů a restaurací. Konferenci zahájil i ukončil prezident AHR ČR Ing.
Václav Stárek.
Pane prezidente, máte za sebou další úspěšnou výroční
konferenci.
Ano, je to akce, na níž se majitelé a top management hotelů, penzionů a
restaurací rádi setkávají. Využívají při tom služeb, které zpravidla
sami poskytují. Není tajemstvím, že hoteliéři jsou hodně kritičtí.
Ostatně všeobecně nejnáročnější hosté jsou právě profesionálové
cestovního ruchu. Pro nás je to tedy každoročně o to větší výzva.
Určitě je to dobrá příležitost, aby si uvědomili, že se jejich pohledy
mohou lišit a naopak mnohé problémy mají společné. Není to o tom, kdo je
velký nebo malý, ale že mohou fungovat každý v trochu jiném segmentu.
Ostrava, kde se konference uskutečnila, je čím dál
atraktivnější.
Je městem se silně industriálním geniem loci a otevřenými lidmi. Za ta
léta, co ji navštěvuji, udělala obrovský krok kupředu. První seznamovací
večerní party konference jsme udělali v Dolní oblasti Vítkovice – a
byli jsme v úžasu. Nápad pana Světlíka vytvořit z opuštěných
železáren multifunkční areál je fantastický. Kdo v Dolní oblasti
Vítkovice udělá akci, nebude litovat!
Příspěvky mluvčích konference měly vysokou
úroveň.
Snad každý, kdo opakovaně připravuje odbornou konferenci, ví, že
stanovovat témata, nechce-li projednávat stále ta samá, není snadné. Letos
jsme si řekli, že není až tak podstatné, kdo z přednášejících je
z jakého oboru, ale to, čím může posluchače obohatit. Takže mluvčími
byli nejen profesionálové služeb cestovního ruchu, ale i experti z jiných
oblastí. Zaměřili jsme se i na to, jaká je budoucnost oborů podnikání,
v nichž působíme, a na co se máme připravit. Marketing, management,
leadership. Hovořili jsme také, jací budou naši nástupci. Generace Y,
která v poměrně krátké době povede tuto zemi. Dnes už se z jejích řad
rekrutují naši zaměstnanci a jsou to i naši hosté. Zajímavé byly teze,
proč jim my starší občas nerozumíme, a nastiňovaly se cesty, jak jim
porozumět. Jako zákazníkům, budoucím kolegům a možná i našim
nadřízeným. V té souvislosti Peter Benkovič popisoval, co jsou
„smrtelné hříchy“ úspěšných lídrů. Že pokud ustrnou a svůj
úspěch budují na stále tomtéž postupu řízení a rozhodování,
přestanou být in. Slovy Jana Nerudy: „Kdo chvíli stál, již stojí
opodál…“
V sedmém vydání Všudybylu 2015 bylo interview „Snažím se
myslet současně česky i čínsky“. Na obdobné téma byl příspěvek
vysokoškolské absolventky Kristýny Kortové, jejíž diplomová práce se
zabývala specifikami čínských hostů.
Ano, upozorňovala na riziko střetu odlišných kultur, na to, co čínští
hosté preferují a jak jim vycházet vstříc. Hovořili jsme v té
souvislosti i o gastronomii. U tohoto tématu šéfkuchař hotelu Hilton
Prague Franco Luise poukázal na to, nakolik je klíčové dokázat sestavit
kvalitní tým a správně jej vést. Že to je jedním z pilířů úspěšně
provozované restaurace. A dalším pilířem že je schopnost využívat
maxima možností kuchyňských technologií. Že nemá smysl pořídit si
drahý konvektomat a mít ho pouze jako troubu na pečení. To, že současné
restaurace jsou schopny rychle i v návalových vlnách obsloužit stovky
hostů, totiž umožňují i tyto moderní varné technologie. Za další
z pilířů pak označil důkladnou znalost ingrediencí a možností jejich
kombinování. Pavel Suchánek ze společnosti Rest zase hovořil, jak
propagovat gastronomické podniky. Nakolik má při tom smysl využívat velký
rezervační portál. Konstatoval, že minimálně v tom, že to restauraci
umožní upozornit na sebe tak veliké portfolio potenciálních hostů, jaké
by vlastními silami nedokázala oslovit.
Tradicí vašich konferencí jsou workshopy.
První byl k evidenci tržeb. AHR ČR jednoznačně říká: Jsme pro
potírání „šedé ekonomiky“ a narovnání podmínek hospodářské
soutěže. Nesmí to zůstat tak, že platit daně budou zase pouze ti, kdo tak
činí už nyní. Je třeba zrevidovat odvodovou zátěž podnikatelů
v pohostinství, která je v Česku velmi vysoká.
Druhý workshop na téma vzdělávání vedl jednatel středních odborných
škol Svazu českých a moravských spotřebních družstev doktor Ludvík
Vomáčka. Mimo jiné hovořil o mistrovských zkouškách, které by
zajistily, aby odborníci z praxe mohli předávat své zkušenosti žákům
škol v rámci jejich výuky.
Poslední workshop, nazvaný „Legislativní smršť v potravinovém
právu“, vedl Tomáš Čapek. Týkal se zejména označování potravin. To je
věc, která se podruhé v krátké době mění. Dlouhodobě voláme po
stabilním právním prostředí, aby zákony nebyly měněny „za pochodu“.
Nestabilní a příliš komplikované právní prostředí, plné neustálých
změn, je jedním z největších zabijáků podnikání. Nedávno jsem
hovořil s jedním českým poslancem, který navštívil holandský Haag. Tam
se prý zákonodárců ptal: „Kolik za rok přijmete zákonů?“ Dostalo se
mu odpovědi, že osmnáct. Holanďané se jej na oplátku zeptali: „A kolik
vy?“ Řekl jim, že nejméně desetkrát tolik. Tady je vidět, jak funguje
česká legislativa. Nepřehledné, neustále se měnící prostředí. Mám
obavy, že některé zákony se mění už jen proto, aby se měnily.
Zdůrazňujeme, že by i v Česku mělo být nastoleno stabilní legislativní
prostředí, že pokud se něco domluví, mělo by to platit alespoň
pět let.
Pane prezidente, o pohostinství se traduje, že je doménou
šedé ekonomiky.
A to i náměstkyní ministra financí ČR pro oblast cel a daní paní
Simonou Hornochovou, která kdysi publikovala, že pohostinství vykazuje
velikou nevůli k daňovým odvodům. Tzv. šedá ekonomika v Česku je na
úrovni zhruba 15 %, což je stav srovnatelný s mírou daňových úniků ve
Spolkové republice Německo. Hotelnictví a gastronomie ale nejsou obory,
které by byly na špici „šedé ekonomiky“. Tím lídrem s nejvyššími
daňovými úniky a zaměstnáváním „načerno“ je v Česku stavebnictví.
AHR ČR vítá iniciativu české vlády a zákonodárců daňové úniky
minimalizovat. Musí to ale vzít důsledně a ve všech oblastech, včetně
povinné registrace plátců DPH, a ne aby bylo nadále tolerováno obcházení
registrace plátcem DPH vykazováním několika firem v rámci jedné. Není
možné, aby státem dotovaná stravovací zařízení (jako například
školní jídelny) komerčně prodávala obědová menu za padesát korun.
Prodávat obědové menu za 50 Kč včetně DPH lze, jen když se v jeho ceně
promítají dotace z veřejných zdrojů či daňové úniky. Je třeba
narovnat podmínky podnikání. Tedy aby odvody za zaměstnance a daně byly
řádně placeny všemi subjekty na trhu, a ne aby zaměstnanci byli vypláceni
„bokem“. A aby výstavba objektu podniku podnikajícího v pohostinství,
kuchyně, stravovacích prostor, vybavení varnými technologiemi, voda a
energie, likvidace odpadů, suroviny, pracovní oděvy, mzdy zaměstnanců,
odvody za ně atd. nebyly hrazeny z veřejných zdrojů. V Německu
z veřejných prostředků dotovaná stravovací zařízení nemají šanci
podnikat! Jídla ze školních kuchyní jsou určena pouze žákům a
studentům. Nikomu jinému! Když už česká legislativa školním jídelnám
umožňuje podnikat, nikoliv daňoví poplatníci, ale koncový spotřebitel by
měl takovému (ne)podnikatelskému subjektu uhradit všechny vstupy a náklady.
Pak by ceny takovýchto obědů nemohly být dumpingové. Přitom ale
neříkáme, že by hotelové školy a gastronomická učiliště neměly mít
své školní výukové restaurace. Kritizujeme, že to dělají téměř
všechny školy a univerzity. A nejen v oblasti stravovacích služeb, ale
i v hotelovém ubytování. Tyto nerovné podmínky hospodářské soutěže
nutí některé podnikatele, aby alespoň částečně využívali zónu tzv.
šedé ekonomiky. Druhým velmi důležitým krokem je pak celková revize
daňového zatížení podnikatelů. Provozovatelé restaurací mají dvakrát
vyšší DPH než v Rakousku, stejné ceny surovin a ostatních vstupů a
čtyřikrát nižší ceny pokrmů.
Pokud chce stát minimalizovat šedou ekonomiku, pak musí také učinit kroky
k tomu, aby se v této zemi dalo podnikat se ziskem – jinak to pro nikoho
nemá smysl. Za uplynulých deset let totiž nebylo učiněno nic, co by pomohlo
podnikání v gastronomii a pohostinství. Už je čas to udělat!