Menu

Píše se rok 1954 a Ray Kroc, syn českého emigranta a rodáka ze Stupna u Plzně, se v San Bernardinu ve státě Kalifornie setkává s bratry Macem a Dickem McDonaldovými. Krocovi se velmi zalíbila myšlenka, na které byl založen provoz restaurace patřící těmto bratrům. Dokázali dobře a rychle obsluhovat velké množství zákazníků – především motoristů – tak, že omezili jídelní lístek, snížili ceny a systematizovali postupy přípravy jídel v kuchyni. Kroc uzavřel s bratry McDonaldovými smlouvu, která mu umožňovala využívat jejich prodejní systém a jméno firmy, a hned v následujícím roce 1955 otevřel v Des Plaines ve státě Illinois první restauraci McDonald's. Principy, na kterých byla založena první restaurace McDonald's – kvalita, obsluha, čistota a přiměřené ceny, se nezměnily. Dnes existuje dvacet osm tisíc těchto restaurací rozmístěných ve sto dvaceti zemích světa. Téměř jedno procento světové populace, které dnes denně v restauracích McDonald's ob­slouží, dokazuje správnost podnikatelského úsudku Američana českého původu pana Kroce.

10.výročí McDonald's Česká republika

27. 02. 2002

• 10. výročí McDonald's Česká republika • McDonald's je firmou extrémně decentralizovanou • aby byl provozovatel restaurace úspěšný, musí být co nejblíže místním lidem • franšízový způsob McDonald's je unikátní záležitostí svojí úspěšností i funkčností • držitel licence se musí osobně podílet na provozu franšízovaného restaurantu • objekt královéhradecké restaurace je podobný první restauraci McDonald's, kterou Ray Kroc nechal postavit v Americe • tvrdošíjně trváme na tom, aby byla dodržována stanovená pravidla a normy, co se týká způsobu obsluhy, čistoty, ale i kvality vstupních surovin • u McDonald's Česká republika výrazně převažuje domácí klientela •

S generálním ředitelem McDonald's Česká republika panem Martinem Dlouhým jsme se naposledy potkali loni na oslavách desátého výročí společnosti Shell Česká republika. Tam jsme se domluvili, že spolu opět uděláme nějaké povídání. V předchozím interview, uveřejněném ve Všudybylu na podzim roku 1998, jsem konstatoval, že mnozí čeští občané inklinují ke xenofobii. Obávají se vytvářet podmínky, které potenciálním zahraničním turistům dávají pocit jistoty osvědčeného. Kdybychom s panem Martinem Dlouhým hovořili po Výročním zasedání Mezinárodního měnového fondu a skupiny Světové banky 2000, asi bychom volili trochu jiné téma. Praha totiž měla poprvé možnost přesvědčit se, jak absurdní je vyzývat tzv. „odpůrce globalizace“ k dialogu a vítat je s otevřenou náručí. Jak to dopadlo, komentoval ministr Stanislav Gross ve čtvrtém vydání loňského Všudybylu slovy: „Jak se 26. září 2000 ukázalo, sliby odpůrců globalizace o pouhém pokojném vyjádření názorů byly zcela liché. Policie České republiky dostála svému závazku maximální tolerance a v mezích zákona o Policii České republiky zakročila proti agresorům a vandalům s nasazením životů jednotlivců i celých jednotek.“ Takže, pane řediteli, jak je to s McDonald's coby symbolem globalizace?
Zřejmě narážíte na vnější a povrchní vidění značky McDonald's. Co se ale týče vnitřní struktury a organizace, McDonald's je firmou extrémně decentralizovanou. Přesto, či právě proto, jsme schopni provozovat své restaurace téměř ve všech zemích světa. Každá restaurace je místní záležitostí. Aby její provozovatel byl úspěšný, musí být co nejblíže svým hostům a akceptovat to, co lidé v daném místě chtějí. Musí znát své zákazníky. To nelze zařídit z jednoho celosvětového ústředí.

Ano, lidé, kteří coby zaměstnanci pracují v pohostinství (ale jistě nejen tam), mají jistá pravidla chování, která lze jen těžko centrálně ovlivňovat. Jejich motivace musí spočívat v maximální zainteresovanosti, založené na tom, aby svým přístupem neochuzovali sami sebe. Franšízový způsob, který hojně uplatňujete, pak umožňuje vysokou stimulaci top managementu, a to i k práci s lidskými zdroji. Intenzitu a úroveň kontrol odváděné práce.
První restauraci jsme v Praze otevřeli v březnu 1992 ve Vodičkově ulici. V roce 1996, kdy jsme zde s franšízami začínali, je tu téměř nikdo neznal. Museli jsme víceméně představit, co tento koncept znamená. Jsem rád, že se nám jej podařilo uplatnit v poměrně krátkém čase. Franšízový způsob McDonald's je unikátní záležitostí. Jak svojí úspěšností, tak funkčností. V současné době jsou v Česku dvě třetiny restaurací McDonald's fran­šízované. To je na mladý trh, za nějž je Česko považované, dobrý výkon.

Podle jakých kritérií si vybíráte místa a partnery pro rozšiřování řetězce restaurací McDonald's?
Mezi kritéria výběru patří podnikatelská praxe, schopnost vést a řídit lidi, pouštět se do nových věcí. Významným kritériem je ochota tvrdě pracovat jak na sobě, tak na své restauraci. Bezpodmínečným kritériem je, že se držitel licence musí osobně podílet na provozu a podnikání franšízovaného restaurantu. Že to nepojme pouze jako investiční příležitost. Tedy, že si koupí licenci McDonald's a najme někoho, kdo mu bude podnik provozovat. Když se kdokoliv rozhodne požádat o naši licenci, musí projít několikakolovým výběrovým řízením. Pokud uspěje, nastává zhruba roční období jeho tréninku v našich restauracích. Až po této praxi může získat osvědčení, že je schopen provozovat restauraci McDonald's. Pak teprve přichází na pořad jednání o konkrétní restauraci v konkrétním místě. Vzhledem k tomu, že Prahu máme poměrně dostatečně pokrytou, je o něco snazší získat licenci McDonald's mi­mo Prahu.

Významným tématem třetího vydání Všudybylu je 777. výročí Hradce Králové. V tomto městě jsou dva restauranty McDonald's.
Jsou. Hradec Králové mám obzvláště rád už proto, že první královéhradecká restaurace McDonald's byla ihned po svém otevření jednou z nejúspěšnějších mimopražských. Navíc je vskutku unikátní. Je jakousi retrospektivou první restaurace McDonald's, kterou nechal Ray Kroc postavit v Americe. Projekt vznikal ve spolupráci s tehdejším hlavním architektem města Hradce Králové panem Albrechtem. K té době se mi váží hezké vzpomínky.

Všude po světě, kamkoliv zajedete k McDonald's, je značka McDonald's zárukou vysoké úrovně hygieny, a to i koncepcí nádobí na jedno použití. Zejména pro zahraniční turisty může být ostrůvkem jistoty v možném moři jejich obav z aklimatizace na místní stravu.
McDonald's je známý tím, že notoricky lpí na svých standardech. Tvrdošíjně a po celém světě trváme na tom, aby byla dodržována stanovená pravidla a normy, co se týká způsobu obsluhy, čistoty, ale i kvality vstupních surovin. Pokud jde o skladbu klientely restaurací McDonald's v České republice, domácí hosté výrazně převažují. A v oblasti turismu? Česká republika má nejen extrémně dobrou polohu, bohatou historii a kulturu. Je bohatá na turistické cíle. A i co se týče gastronomie, má pověst bezpečné země. Nicméně každý člověk, obzvláště nemá-li moc ponětí, do jaké země jede, vítá jistotu určitého záchytného místa. Ale nejen v tomto, o čemž jsem přesvědčen, McDonald's ces­tovnímu ruchu v České republice prospívá.

www.mcdonalds.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001