Píše se rok 1954 a Ray Kroc, syn českého emigranta a rodáka ze
Stupna u Plzně, se v San Bernardinu ve státě Kalifornie setkává s bratry
Macem a Dickem McDonaldovými. Krocovi se velmi zalíbila myšlenka, na které
byl založen provoz restaurace patřící těmto bratrům. Dokázali dobře a
rychle obsluhovat velké množství zákazníků – především
motoristů – tak, že omezili jídelní lístek, snížili ceny a
systematizovali postupy přípravy jídel v kuchyni. Kroc uzavřel s bratry
McDonaldovými smlouvu, která mu umožňovala využívat jejich prodejní
systém a jméno firmy, a hned v následujícím roce 1955 otevřel v Des
Plaines ve státě Illinois první restauraci McDonald's. Principy, na kterých
byla založena první restaurace McDonald's – kvalita, obsluha, čistota a
přiměřené ceny, se nezměnily. Dnes existuje dvacet osm tisíc těchto
restaurací rozmístěných ve sto dvaceti zemích světa. Téměř jedno
procento světové populace, které dnes denně v restauracích
McDonald's obslouží, dokazuje správnost podnikatelského úsudku
Američana českého původu pana Kroce.
10.výročí McDonald's Česká republika
27. 02. 2002
• 10. výročí McDonald's Česká republika •
McDonald's je firmou extrémně decentralizovanou • aby byl
provozovatel restaurace úspěšný, musí být co nejblíže místním lidem
• franšízový způsob McDonald's je unikátní záležitostí svojí
úspěšností i funkčností • držitel licence se musí osobně
podílet na provozu franšízovaného restaurantu • objekt
královéhradecké restaurace je podobný první restauraci McDonald's, kterou
Ray Kroc nechal postavit v Americe • tvrdošíjně trváme na tom, aby
byla dodržována stanovená pravidla a normy, co se týká způsobu obsluhy,
čistoty, ale i kvality vstupních surovin • u McDonald's Česká
republika výrazně převažuje domácí klientela •
S generálním ředitelem McDonald's Česká republika panem Martinem
Dlouhým jsme se naposledy potkali loni na oslavách desátého výročí
společnosti Shell Česká republika. Tam jsme se domluvili, že spolu opět
uděláme nějaké povídání. V předchozím interview, uveřejněném ve
Všudybylu na podzim roku 1998, jsem konstatoval, že mnozí čeští občané
inklinují ke xenofobii. Obávají se vytvářet podmínky, které
potenciálním zahraničním turistům dávají pocit jistoty osvědčeného.
Kdybychom s panem Martinem Dlouhým hovořili po Výročním zasedání
Mezinárodního měnového fondu a skupiny Světové banky 2000, asi bychom
volili trochu jiné téma. Praha totiž měla poprvé možnost přesvědčit se,
jak absurdní je vyzývat tzv. „odpůrce globalizace“ k dialogu a vítat je
s otevřenou náručí. Jak to dopadlo, komentoval ministr Stanislav Gross ve
čtvrtém vydání loňského Všudybylu slovy: „Jak se 26. září
2000 ukázalo, sliby odpůrců globalizace o pouhém pokojném vyjádření
názorů byly zcela liché. Policie České republiky dostála svému závazku
maximální tolerance a v mezích zákona o Policii České republiky
zakročila proti agresorům a vandalům s nasazením životů jednotlivců
i celých jednotek.“ Takže, pane řediteli, jak je to s McDonald's coby
symbolem globalizace?
Zřejmě narážíte na vnější a povrchní vidění značky McDonald's. Co se
ale týče vnitřní struktury a organizace, McDonald's je firmou extrémně
decentralizovanou. Přesto, či právě proto, jsme schopni provozovat své
restaurace téměř ve všech zemích světa. Každá restaurace je místní
záležitostí. Aby její provozovatel byl úspěšný, musí být co nejblíže
svým hostům a akceptovat to, co lidé v daném místě chtějí. Musí znát
své zákazníky. To nelze zařídit z jednoho celosvětového ústředí.
Ano, lidé, kteří coby zaměstnanci pracují v pohostinství (ale
jistě nejen tam), mají jistá pravidla chování, která lze jen těžko
centrálně ovlivňovat. Jejich motivace musí spočívat v maximální
zainteresovanosti, založené na tom, aby svým přístupem neochuzovali sami
sebe. Franšízový způsob, který hojně uplatňujete, pak umožňuje vysokou
stimulaci top managementu, a to i k práci s lidskými zdroji. Intenzitu a
úroveň kontrol odváděné práce.
První restauraci jsme v Praze otevřeli v březnu 1992 ve Vodičkově ulici.
V roce 1996, kdy jsme zde s franšízami začínali, je tu téměř nikdo
neznal. Museli jsme víceméně představit, co tento koncept znamená. Jsem
rád, že se nám jej podařilo uplatnit v poměrně krátkém čase.
Franšízový způsob McDonald's je unikátní záležitostí. Jak svojí
úspěšností, tak funkčností. V současné době jsou v Česku dvě
třetiny restaurací McDonald's franšízované. To je na mladý trh, za
nějž je Česko považované, dobrý výkon.
Podle jakých kritérií si vybíráte místa a partnery pro
rozšiřování řetězce restaurací McDonald's?
Mezi kritéria výběru patří podnikatelská praxe, schopnost vést a řídit
lidi, pouštět se do nových věcí. Významným kritériem je ochota tvrdě
pracovat jak na sobě, tak na své restauraci. Bezpodmínečným kritériem je,
že se držitel licence musí osobně podílet na provozu a podnikání
franšízovaného restaurantu. Že to nepojme pouze jako investiční
příležitost. Tedy, že si koupí licenci McDonald's a najme někoho, kdo mu
bude podnik provozovat. Když se kdokoliv rozhodne požádat o naši licenci,
musí projít několikakolovým výběrovým řízením. Pokud uspěje,
nastává zhruba roční období jeho tréninku v našich restauracích. Až po
této praxi může získat osvědčení, že je schopen provozovat restauraci
McDonald's. Pak teprve přichází na pořad jednání o konkrétní restauraci
v konkrétním místě. Vzhledem k tomu, že Prahu máme poměrně
dostatečně pokrytou, je o něco snazší získat licenci
McDonald's mimo Prahu.
Významným tématem třetího vydání Všudybylu je 777. výročí
Hradce Králové. V tomto městě jsou dva restauranty McDonald's.
Jsou. Hradec Králové mám obzvláště rád už proto, že první
královéhradecká restaurace McDonald's byla ihned po svém otevření jednou
z nejúspěšnějších mimopražských. Navíc je vskutku unikátní. Je
jakousi retrospektivou první restaurace McDonald's, kterou nechal Ray Kroc
postavit v Americe. Projekt vznikal ve spolupráci s tehdejším hlavním
architektem města Hradce Králové panem Albrechtem. K té době se mi váží
hezké vzpomínky.
Všude po světě, kamkoliv zajedete k McDonald's, je značka
McDonald's zárukou vysoké úrovně hygieny, a to i koncepcí nádobí na
jedno použití. Zejména pro zahraniční turisty může být ostrůvkem
jistoty v možném moři jejich obav z aklimatizace na místní stravu.
McDonald's je známý tím, že notoricky lpí na svých standardech.
Tvrdošíjně a po celém světě trváme na tom, aby byla dodržována
stanovená pravidla a normy, co se týká způsobu obsluhy, čistoty, ale
i kvality vstupních surovin. Pokud jde o skladbu klientely restaurací
McDonald's v České republice, domácí hosté výrazně převažují.
A v oblasti turismu? Česká republika má nejen extrémně dobrou polohu,
bohatou historii a kulturu. Je bohatá na turistické cíle. A i co se týče
gastronomie, má pověst bezpečné země. Nicméně každý člověk,
obzvláště nemá-li moc ponětí, do jaké země jede, vítá jistotu
určitého záchytného místa. Ale nejen v tomto, o čemž jsem
přesvědčen, McDonald's cestovnímu ruchu v České republice
prospívá.