Kdo mnoho cestuje, mnoho zná.
Anglické přísloví
10 OK let OK Tours
21. 12. 2000
Prvního listopadu v Kaiserštejnském paláci v Praze na Malé
Straně probíhaly oslavy 10. narozenin společnosti OK Tours. Předsedy
představenstva této akciové společnosti pana Pavla Trejtnara jsem se při
té příležitosti zeptal:
Co Vás motivovalo pustit se do byznysu v cestovním ruchu?
Náhoda. Žil jsem ve Finsku. Jednou v Helsinkách jsem byl na ČSA koupit si
letenku. Seznámil jsem se tam ze zástupcem Československých aerolinií,
který mě přemluvil, abych šel pracovat k ČSA. Tak to začalo. Obíhal jsem
finské cestovní kanceláře a jako prodejce nabízel různé produkty.
Výsledky nebyly takové, jak jsem si představoval. Cestovní kanceláře
nepracují tak, jak by měly, říkal jsem si. A tak jsme si před dvaceti lety
s manželkou založili vlastní cestovní kancelář. Jmenovala se Suomen Sport
Tourist Oy. Později jsme ji přejmenovali na OK-Matkat Oy.
Čím je pro Vás současná etapa – OK Tours na prahu dalšího
desetiletí?
Navazujeme na 10 úspěšných let. Samozřejmě doba je překotná. Zejména
díky rozvoji informačních technologií. Jak kdysi pro Všudybyl v rozhovoru
s Vámi řekl nynější ředitel Microsoftu pro střední a východní Evropu
pan Mihlfeit: „Informační technologie vytváří hřiště a předepisuje
pravidla byznysu pro příští tisíciletí.“ Stěží si kdo dokážeme
představit, co na nás čeká v budoucnu. Jsem přesvědčen, že se objeví
nové firmy, které doposud s cestovním ruchem neměli moc společného.
Začnou prodávat hlavně přes internet. Také
klientela se mění, skoro každý již mluví anglicky. Mnozí si zařizují
cesty do zahraničí bez prostředníka (cizího prostředictví). Domnívám
se, že do budoucna bude úloha cestovní kanceláře jako zprostředkovatele
služeb potlačena. Cestovní kanceláře jistě nezaniknou, ale pokud se budou
těch dalších deset let vyvíjet tak dobře, jako dosud, bude to velký
úspěch.
Připravil Jaromír Kainc.
Americká 9/361, 120 00 Praha 2
tel.: 02/2252 1700, fax: 02/2252 1701