Menu

Regiony Čech, Moravy a Slezska skýtají úžasné zážitky

06. 05. 2016

Před hlavní turistickou sezonou, 1. dubna 2016, jsem o rozhovor požádal náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Paní náměstkyně, Česko upevňuje pozici bezpečné turistické destinace.
Česká republika je desátou nejbezpečnější zemí světa. Pro mezinárodní klientelu jsme lukrativní destinací. Navštěvuje nás tak i čím dál větší množství turistů ze vzdálených mimoevropských zemí, kteří chtějí poznávat starý kontinent. Ti své seznamování se s Evropou nezřídka začínají na Letišti Václava Havla Praha, jehož úspěšná expanzní obchodní politika vyúsťuje v narůstající počet leteckých linek propojujících Česko s dalšími a dalšími zeměmi a novými destinacemi.

Minulé vydání Všudybylu informovalo o podpisu protokolu o spolupráci v oblasti aktivit v cestovním ruchu v rámci českého předsednictví V4 a o plánovaných marketingových aktivitách visegrádských zemí v roce 2016 na zámořských trzích (viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Spolupráce visegrádské čtyřky v cestovním ruchu pro rok 2016“).
Hosté ze zámořských a dálněvýchodních zdrojových trhů incomingu rádi poznávají i další státy střední a východní Evropy, což je jedno z témat, o kterém mluvíme s visegrádskou čtyřkou: jak se vzájemně podporovat, jak koncipovat turistické balíčky tak, abychom návštěvníky Evropy co možná nejdéle udrželi na území našich států. Co je pro Ministerstvo pro místní rozvoj ČR hodně velkou prioritou, je rozvoj cestovního ruchu v regionech. Již jsem konstatovala, že většina letecky se dopravujících návštěvníků České republiky přilétá do Prahy, což je logické už proto, že pražské mezinárodní letiště se stává významným evropským leteckým hubem. Praha je samozřejmě velkým magnetem i pro cestovatele, kteří využívají dalších druhů přepravy. Avšak i ostatní regiony Čech, Moravy a Slezska skýtají neméně úžasné zážitky a nabízejí atraktivní pobyty. Proto z úrovně ministerstva řešíme, aby i tyto regiony měly finanční prostředky na zkvalitňování infrastruktury, protože vedle turistických atraktivit a programové nabídky je její úroveň významným faktorem při rozhodování se turistů k opakovaným návštěvám a k tomu, zda na daném místě budou trávit více dní.

Roste i domácí cestovní ruch.
Rozkvět domácího cestovního ruchu nás těší. Pro letošní sezonu jsme proto připravili další inspirativní trasy, tipy a doporučení, při jejichž komunikování s veřejností hodně sázíme (i když nejen) na oblíbený a hojně navštěvovaný portál www.kudyznudy.cz. Jeho prostřednictvím cestovatelům a dovolenkářům nabízíme to nejlepší, co je v rámci regionů Čech, Moravy a Slezska k vidění. Stavíme na našich krásách a atraktivitách, nejen kulturních a památkových, ale i na přírodních. Doporučujeme možnosti trávení volného času včetně témat pro aktivní dovolenou v České republice.

Autor Kroniky české, Beneš Krabice z Weitmile, zaznamenal, že jeho panovník ve svých padesáti letech „… zbudoval a vyzvedl rybník podivuhodné velikosti, jakési veliké vodstvo pod hradem Bezděz“. Letos si tak připomínáme nejen 650 let založení Máchova jezera, ale především 700. výročí narození Karla IV.
Ano, spousta letošních aktivit a programů se týká karlovských témat včetně putování po místech spjatých s císařem a králem Karlem IV. Příští rok pak bude ve znamení českého baroka a v roce 2018 bude samozřejmě hlavním tématem sté výročí vzniku naší republiky, kdy na akcích k němu budeme hodně spolupracovat s kolegy ze Slovenska.

Paní náměstkyně, tržní platformě cestovní ruch se přiznává, že tvoří tři procenta hrubého domácího produktu.
Avšak multiplikační efekt cestovního ruchu, to, co synergicky vytváří, dělá sedm až osm procent HDP. Každý turista v České republice utratí nějakou tu korunu. A nemusí to být malé částky (například u čínských turistů se útraty pohybují mezi 15 až 25 tisíci korun za týden), které se tak dostávají do české ekonomiky nebo v ní v případě domácího cestovního ruchu zůstávají. Přítomnost mobilní kupní síly na českém území se pozitivně odráží ve všech odvětvích. Z inkasa, které se díky příjezdům turistů dostává do našeho ekonomického systému, těží jak široká podnikatelská sféra, tak veřejný sektor, neboť část z jimi utracených peněz na našem území jde prostřednictvím daní a odvodů do veřejných rozpočtů.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001