Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Povolání pilota vnímám jako tvůrčí činnost, říká Vladimír Soldán z Katedry letecké dopravy VŠO

Za roky svého působení vešla Vysoká škola obchodní v Praze (VŠO) do povědomí veřejnosti jako instituce, která studenty připraví na práci v cestovním ruchu. Málokdo však ví, že nabízí i studium letecké dopravy. Letecké obory na VŠO každoročně absolvuje více než dvě stě posluchačů. Uplatnění poté nacházejí u prestižních společností a podniků, jakými jsou Český Aeroholding včetně Letiště Václava Havla Praha nebo Řízení letového provozu ČR. Škola si zakládá na vysoké kvalitě odborné výuky, proto lektorské pozice obsazuje uznávanými odborníky z praxe, mezi které patří i Vladimír Soldán z Katedry letecké dopravy, dlouholetý kapitán Českých aerolinií.
Co vás, pane Soldáne, přivedlo na Vysokou školu obchodní?
Už po ukončení pilotní kariéry jsem věděl, že chci jednou působit ve školství. Znám všechny české vysoké školy, na kterých se vyučuje letecká doprava, a VŠO mi byla nejbližší – zejména skladbou předmětů a stabilním kolektivem pedagogů.

Které předměty vyučujete?
Přednáším zejména o zásadních tématech z oboru letového provozu, jako jsou letecká navigace, palubní přístroje, výkony letadel nebo letecké předpisy. V rámci oboru jsme navíc zavedli specializovaný výcvikový program pro získání kvalifikace pilota.

Kolik let trvá pilotní výcvik?
Celková průprava od prvního usednutí do kokpitu po samostatné řízení dopravního letadla trvá dva roky. Doba se ale může měnit s ohledem na druh požadované pilotní kvalifikace, typ výcviku a další faktory. Velkou roli také bezpochyby hraje píle a motivace každého uchazeče.

Jak dlouho jste pracoval u ČSA?
Téměř čtyřiadvacet let a odlétal jsem přibližně 16 tisíc hodin.

Kam a s jakými letadly jste létal?
Poslední roky jsem usedal zejména do kabin Boeingu 737 a Airbusu 320, které sloužily především pro středně dlouhé vzdálenosti. Přistával jsem na letištích evropských zemí, Blízkého a Středního východu a severní Afriky. Nejdále jsem se podíval do Dubaje, Bahrajnu a Tel Avivu. Přes Atlantik jsem ale s boeingy ani airbusy létat nemohl.

Co vás na řízení letadel nejvíce baví?
Povolání pilota není řemeslo jako každé jiné, ale svým způsobem se jedná o tvůrčí činnost, neboť pilot by měl disponovat představivostí, intuicí a talentem. Proto každý let vnímám jako originál jak v čase, tak ve vzdušném prostoru, a pokaždé se na něj musím pečlivě připravit.