Menu

Motivujeme k cestám do Česka a po Česku

01. 11. 2016

S ředitelem odboru Regionálního partnerství a vztahů B2B státní agentury pro podporu cestovního ruchu CzechTourism Alešem Pangrácem se potkáváme 7. října 2016 v Karlových Varech na Fóru cestovního ruchu, které 6. října zahájila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
Pane řediteli, Fórum cestovního ruchu proběhlo ve znamení netradičních nástrojů destinačního marketingu, využití technologických inovací a moderních trendů v komunikaci. Jedním z úkolů vašeho odboru je být partnerem společností destinačního managementu, profesních a oborových asociací, kterých se dotýká problematika destinačního managementu. Vedle toho plníte roli zprostředkovatele mezi soukromými subjekty, městy a obcemi a turistickými oblastmi. Jak vaše komunikace turistickými regiony probíhá?
Její součástí jsou setkání s koordinátory, kteří je zastupují, při nichž probíráme situaci v regionech, hledáme cesty k řešení rozvoje cestovního ruchu a vytipováváme společné projekty na podporu incomingu a domácího cestovního ruchu. V regionech, kde nemají destinační společnost s působností pro území celého kraje, plní tuto funkci krajský úřad, případně krajský úřad určí zástupce z řad svých turistických oblastí. Koordinátoři se při realizaci společně dohodnutých činností podílejí například i na zajištění programu a průběhu novinářských cest a fam tripů touroperátorů do regionu včetně vytipování cílů, které pak s novináři a cestovními kancelářemi navštěvují. Spolupracují při provádění statistického šetření profilu návštěvníka svého regionu, kontrol turistických informačních center apod. Obdobně jako s koordinátory spolupracujeme i s odbory a odděleními cestovního ruchu krajských úřadů.
Všichni koordinátoři a zástupci CzechTourismu se pak dvakrát ročně setkáváme na jednání, kde se vzájemně informujeme o dalších možnostech spolupráce a pracovníci agentury CzechTourism regiony seznamují se záměry, projekty a plány České centrály cestovního ruchu.

Pane řediteli, obdobně, jako je „českým národním folklorem“ plést si univerzální tržní platformu mobilní kupní síly – cestovní ruch – s cestováním, plete si řada lidí (a to i tzv. profesionálů cestovního ruchu) činnosti označované jako destinační management (spočívající v aplikaci technik, nástrojů a opatření používaných při koordinovaném plánování, organizaci, komunikaci, marketingu, rozhodovacím procesu a regulaci cestovního ruchu v dané destinaci) se subjektem, který je realizuje, tedy s DMC (Destination Management Company), společností destinačního managementu, resp. destinační společností.
Protože posláním odboru Regionálního partnerství a vztahů B2B je pozitivně ovlivňovat procesy destinačního managementu, spolupracujeme v regionech s lidmi, kteří DMC zakládají a provozují. Tyto pro CzechTourism partnerské instituce jsou hodně důležité. Zakládání DMC vypovídá o tom, že lidem, kteří v cestovním ruchu působí, není lhostejné, jak to u nich, zejména v méně navštěvovaných lokalitách, vypadá. Teď hovořím o tom, že i tam, kde cestovní ruch doposud nebyl výrazným faktorem rozvoje mikroekonomiky, spatřují v incomingu a domácím cestovním ruchu potenciál hospodářského a společenského rozvoje. Pracují na tom, aby jejich území navštěvovalo víc turistů a výletníků, a hledají cesty a podněty, jak je tam udržet po více dnů. Aby to nebyl jen výlet tam a zpátky.

Cestovní ruch, obdobně jako export, vylepšuje platební bilanci Česka. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová po zveřejnění těchto údajů Českou národní bankou k tomu uvedla: „Zahraniční poptávku podpořila například nová letecká spojení, zejména hned dvě přímé letecké linky spojující naši zemi s Čínou. Důležitým faktorem je také vnímání České republiky zahraničními turisty jako bezpečné destinace.“ Avšak nejen incoming láme rekordy. I domácí cestovní ruch. Bezesporu k tomu také přispívají kampaně agentury CzechTourism. Ostatně „Navštivte Českou republiku“ jste například vyzývali i miliony televizních diváků desítek zemí světa během zápasů kanadského Světového poháru.
K pozitivnímu skóre platební bilance České republiky cestovní ruch za první pololetí letošního roku přispěl 73,6 miliardy korun, což je o 5,3 procenta víc než ve stejném období roku 2015. V té souvislosti bych rád řekl, že nemenším úkolem Odboru regionální partnerství a vztahy B2B je čerpat v regionech podněty a připomínky, které mohou napomoci při prosazování se České republiky coby turistické destinace v konkurenci ostatních zemí. Cílenými kampaněmi se snažíme zahraniční i tuzemské cestovatele motivovat k cestám do Česka a po Česku. Ukazovat, jak atraktivní jsou regiony České republiky. Samozřejmě, jak naznačila paní ministryně, nejfrekventovanější vstupní branou incomingových turistů do Česka, zejména turistů z dálných destinací – pasažérů leteckých společností –, je hlavní město Praha. Proto na těchto zdrojových trzích českého incomingu s hlavním městem Prahou úzce spolupracujeme. Coobrandujeme si na základě společných memorand reklamy, vizuály apod. Prostřednictvím propagačních materiálů na palubách dopravních letadel spojujících Česko se světem doporučujeme, že stojí za to vypravit se z Prahy vlakem či jiným dopravním prostředkem na sever, na jih, na západ nebo na východ a vidět, jak tam Česko vypadá. Praha už totiž zase má charakter světové multikulturní metropole. Kdežto řada mimopražských regionů a sídel, jako jsou Olomouc, Plzeň, Kutná Hora, Ostrava, Litomyšl, Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Lednice, Strážnice atd., a jejich okolí mohou být místy, která si o hodně víc podržela tradiční charakter, kde je k mání slezská, moravská či česká regionální kuchyně a nezřídka i dosud živý folklor a nepřeberné množství turistických cílů a atraktivit, kvůli kterým stojí za to je navštěvovat.

Naše loňské interview bylo i o tom, že odbor Regionálního partnerství a vztahů B2B poskytujete regionům metodickou pomoc.
Ano, momentálně soustřeďujeme informace, jak by měla vypadat osa stanov DMC, na čemž úzce spolupracujeme s Odborem cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj. Už je vypracován základní seznam aktivit, které by DMC měla vykonávat. Soustřeďujeme poznatky z praxe, co se osvědčilo a co ne, jakým způsobem by se do destinačního managementu měly zapojovat komerční subjekty, jakým municipality. Jak by se měl destinační management financovat. Jaký podíl by měly činit vlastní finanční zdroje na destinačním managementu participujících subjektů. Odbor cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj připravuje kategorizaci DMC. Bude popisovat, jaké znaky má DMC vykazovat. To znamená, na jakém působí katastru, jaký má ubytovací potenciál, jaké volnočasové aktivity je tam možné realizovat a co všechno lze vázat na útraty turistů aj. Kategorizace v prvním kroku povede k tomu, že budeme vědět, co se kde děje, a budeme schopni DMC certifikovat. Jinými slovy, že se nebudou křížit na území v zájmech. Že v rámci jednotlivých turistických oblastí budeme vědět, že jihozápad dělá tato DMC a jinou oblast tato DMC. Tím samozřejmě nechceme potlačovat ostatní občanské iniciativy. Avšak z hlediska řízení cestovního ruchu musíme vědět, s kým na kterém území spolupracujeme. Kdo je naším partnerem v řetězci, který tvoří národní, krajská a místní DMC. Potřebujeme mít proti sobě organizaci, která má právní subjektivitu a objektivitu, jež unese spolupráci se státem.

Co bude DMC motivovat k podřizování se resortním ministerstvem nastoleným pravidlům?
Program národní podpory tak, jak jej Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje, bude do určité míry jedním z motivačních faktorů. Tím rozhodně neříkám, že by DMC měly vznikat proto, aby dosáhly na veřejné peníze. Mají existovat, aby pro daný region zabezpečovaly destinační management. Systematizace je klíčová. V okamžiku, kdy tu bude systém a budeme vědět, co postihuje a kam dosahuje, budeme schopni pro něj v rámci veřejné podpory uvolňovat peníze. Veřejné finanční prostředky půjdou k těm DMC, které budou certifikované.

Pane řediteli, rád bych ještě otevřel téma „Eventy 2017“. Vypsaná výzva uváděla, že o partnerskou spolupráci s agenturou CzechTourism se mohly ucházet realizátoři kulturních, sportovních, gastronomických a společenských eventů, které mají potenciál zvýšit příjezdový nebo domácí cestovní ruch. Že se například jedná o hudební, filmové, divadelní, taneční nebo gastronomické festivaly, historické nebo kulturní slavnosti, významné sportovní události, závody nebo utkání v různých sportovních disciplínách.
Co se týče eventů, loni jsme otestovali přihlašovací webový formulář. Jeho prostřednictvím se přihlásilo pro rok 2016 na čtyři sta osmdesát subjektů. Pro letošek očekáváme situaci v obdobném rozsahu. V roce 2017 bude rozděleno zhruba deset milionů korun na přímou podporu pořádání akcí s turistickým potenciálem. Pro letošek byla stanovena taková pravidla, aby mezi sebou soutěžily eventy srovnatelné úrovně. Aby se ve stejné kategorii neocitly (když to přeženu) Moto GP a rozsvěcení vánočního stromečku v Horní Dolní. Je to tematicky i finančně rozděleno v určité matici. Výzva byla zveřejněna na internetu, s uzávěrkou přihlášek 5. října 2016. Ve výběru úspěšných žadatelů velkou roli sehrávají krajské DMC a krajské samosprávné celky jako takové, jež mají možnost vetovat eventy, které podle nich nedávají smysl nebo s nimi mají na svém území negativní zkušenosti. Jsou totiž s to odhalit případy, kdy to, co přihlašovatel eventu uvádí ve formuláři, neodpovídá skutečnosti. Zkrátka, při podpoře eventů vycházíme z potřeb regionů a regionálních partnerů, aby peníze dostaly eventy, které jsou pro rozvoj cestovního ruchu svého regionu přínosem. Výběr je prováděn naprosto transparentně, aby i v tomto na koordinaci náročném prostředí bylo zřejmé, že spolupracujeme s těmi, kdo opravdu pracují.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

for kids