Menu

Cestovatelé si destinace rozdělili na rizikové a nerizikové

06. 05. 2016

ERV Evropská pojišťovna je už 14 let po sobě volena nejlepší pojišťovnou nabízející cestovní pojištění. Je součástí největší světové skupiny cestovních pojišťoven. Patří do rodiny ERGO a Munich RE, jedné z vedoucích světových zajišťoven. V oblasti cestovního pojištění má víc než stoleté zkušenosti. Má rozsáhlé spektrum špičkových produktů s nejširší pojistnou ochranou. Se členem jejího představenstva a ředitelem úseku obchodu a marketingu Mgr. Ondřejem Rušikvasem se potkávám 30. března 2016.
Pane řediteli, hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu je „před hlavní turistickou sezonou“. Nicméně vzhledem k záběru ERV Evropské pojišťovny v oblasti business travel a leisure travel lze konstatovat, že před hlavní turistickou sezonou máte po celý rok, byť se možná v některých turistických destinacích z jejich hlavní sezony (vzhledem k mezinárodní situaci) stane mimosezona.
Ano, je důležité postavit se k tomu, co se děje ve světě, protože se mění potřeby a směřování lidí z hlediska cestování do zahraničí. Už před rokem jsem na tiskové konferenci řekl, že si cestovatelé destinace rozdělili na rizikové a nerizikové. To je sice do určité míry zavádějící, nicméně při nákupu dovolené rozhodují emoce. ERV Evropská pojišťovna ze šedesáti procent pojišťuje právě tento segment. Pojišťujeme i speciální rizika, insolvenci a odpovědnost cestovních kanceláří a nabízíme například i pojištění šperků a hodinek. Značná část našich produktů se týká služebních cest. Vždy je však důležité správně vyhodnotit, jak budou lidé cestovat a jestli je potřeba z hlediska aktuální situace měnit vymezení konkrétního pojištění. Zejména ve smyslu, jak se pojišťovna zachová, pokud v dané zemi dojde k nepokojům, teroristickým útokům atd. V tomhle jsme vždycky byli konzistentní a prohlašujeme: pokud klienta v zahraničí potká takováto situace a záměrně nevyjel tam, kde existuje významné riziko teroristického ataku, nebo do země, do níž Ministerstvo zahraničních věcí ČR nedoporučuje cestovat, kryjeme škody na zdraví a majetku. To se netýká jen turistických destinací. Pojišťujeme pracovní výjezdy korporátních klientů do Iráku, Íránu, Afgánistánu i všechny mise humanitárních pracovníků organizace Člověk v tísni. To jsou velmi specifické věci, kdy průběžně vyhodnocujeme aktuální rizika a cílové i tranzitní země doslova dělíme podle toho, jestli jsme s to v nich poskytnout pomoc, nebo ne. Není totiž problém proklamovat, že pojistím… Problémem může být, jakým způsobem zajistit pomoc, když se v dané zemi něco stane. Na to musí být seriózní pojišťovna připravená. To znamená fungovat v rámci celosvětové sítě a správně vyhodnotit, jestli je v mimořádných situacích, v oblastech, kde je výrazně omezena dostupnost péče (ať už se jedná o nemocnice, letecké, či další přepravní společnosti), schopna pomoci, nebo není. My asistenci pro lidi v různých rizikových oblastech dělat umíme! Specializujeme se na ni. Jsme si vědomi, že ji musíme dělat (a také ji děláme) lépe než ostatní. Máme k tomu vlastní zázemí, které jsme dvacet let cíleně vytvářeli. Ctíme specializaci ve smyslu českého rčení „ševče, drž se svého kopyta“, neboť když se hodně uskakuje do stran, přestává být takový „specialista na všechno“ koexistentní, protože dělá všechno a nic.

Velkou výhodou ERV Evropské pojišťovny je asistenční společnost Euro-Center Prague.
Ano, je naší dceřinou společností, kterou stoprocentně vlastníme. Podstatná změna je, že krom české entity tu sídlí Euro-Center Holding, který řídí a koordinuje činnost našich asistenčních center po celém světě. Kumulují se tu kompetence a znalosti, jak se asistence poskytuje v různých oblastech světa. Díky tomu, že Euro-Center Holding sídlí ve stejném objektu jako my, nejenže víme a ovlivňujeme, co se tam děje, ale jsme schopni aplikovat osvědčené postupy na lokální entity, které jsou součástí naší sítě. Držet v nich standardy nebo se jim hodně blížit (i v zemích s hodně nízkou úrovní služeb a infrastruktury), tak jak jsou nastaveny ve vyspělých zemích, zejména pak ve Skandinávii.

Kam se v oblasti leisure travel bude v létě cestovat?
Ve first momentech jsou trendy, které jsou zřejmé. Značně se zpožďuje nakupování zájezdů. Lidé nevědí, budou-li chtít cestovat do Egypta, Turecka, Tuniska, do části Řecka, nebo jestli vůbec někam vyjíždět. I díky své osobní zhruba dvacetileté znalosti chování trhu si myslím, že rozhodně dojde k posunu. Ke zvýšení zájmu o jiné náhradní destinace a k dalšímu posilování domácího cestovního ruchu. Nicméně čeští dovolenkáři už za války v exJugoslávii potvrdili, že dokážou být daleko odvážnější než němečtí či britští turisté. Otázka je, jaké děje v příštích měsících nastanou a jaká bude jejich medializace. Každý teroristický útok ovlivňuje ochotu lidí vydávat se do nějaké nejistoty. Můj odhad je, že se zájem o outgoing zmenší. Když sečteme obvyklé objemy pobytů v hlavních letních turistických destinacích, mezi něž určitě patří zmiňovaný Egypt, Turecko či část Řecka, je zřejmé, že schopnost cestovních kanceláří přesměrovat své kapacity do náhradních destinací je omezená. Otázkou je i do jakých, protože třeba Bulharsko, které může být jednou z nich, nemá tak rozsáhlou turistickou infrastrukturu. Španělsko? Tam bude problém s podstatně vyššími cenami. Dalším přitěžujícím faktorem pro řadu českých cestovních kanceláří je globální konkurence. To, že hoteliéři a další poskytovatelé služeb v náhradních destinacích budou dávat přednost velkým touroperátorům světových značek a velkoryse utrácejícím klientům ze strategických zdrojových destinací, jako jsou Německo, Rusko, Velká Británie aj. Výhodou v této situaci budou mít na českém trhu cestovní kanceláře, které jsou vnímány jako silné a flexibilní a budou klientům umět říct: „Nechcete do Egypta? Nabízíme vám jinou destinaci, která je z vašeho pohledu bezpečná. Máme pro vás substitut hlavních trhů.“ To je pro plánování, cash flow a celkovou situaci cestovních kanceláří samozřejmě nová a náročná situace a v tomto rozměru může znamenat i dočasnou nestabilitu trhu. Na druhou stranu i v Česku jsou silní a dlouhodobě stabilní touroperátoři. Takže pokud je to otázka sezony či dvou, zvykneme si na fakt, že z hlediska outgoingu není sezona tak silná, jako byly předcházející, a cestovní kanceláře se zařídí podle momentální poptávky. Iluzorní by byla představa, že v průběhu sezony dojde k masivním přesunům klientely z tradičních dlou­hodobě silně navštěvovaných destinací do jiných, náhradních. To je technicky nemožné.

Pane řediteli, Evropský parlament schválil novou směrnici Evropského parlamentu a Rady o souborných cestovních službách a cestách s asistovanou přípravou.
Ta významným způsobem upravuje podnikání subjektů v cestovním ruchu. Tento zákonný rámec bude do čtyřiadvaceti měsíců přenesen do české legislativy, tzn. nejpozději do roku 2018. Podstatně zesiluje ochranu spotřebitele. Důraz na ni znamená, že podnikatelské subjekty budou muset absorbovat řadu dalších povinností vůči spotřebitelům. Zpřísnění si vyžádá dodatečné náklady. Ať už v oblasti administrativy, ve smyslu informování zákazníků o tom, za jakých podmínek budou co kupovat, na co si mají dát pozor – tedy jakýchsi předsmluvních informací. Prodejci, ať internetoví, či ti v kamenných prodejnách, ponesou velkou část zodpovědnosti za „zboží“, jež svému zákazníkovi prodali, kterou zatím mají pouze touroperátoři. To pro retail znamená absolutně jiné nastavení byznysu a nástrojů typu pojištění insolvence, pojištění odpovědnosti prodejce vůči koncovému subjektu. Už dnes ve sféře odpovědnosti organizátora zájezdu přibývá sporů, kdy pokud dodavatel služeb, z nichž touroperátor sestavuje zájezd, způsobí škodu na zdraví nebo majetku klienta, je normální, že se poškozený klient obrací na touroperátora. Tedy že touroperátor nahrazuje škodu a až následně ji jeho pojišťovna vymáhá na tom, kdo ji zavinil, nebo pokud je toho touroperátor schopen, vymáhá ji sám formou [Pavlina Z1]regresu nebo soudní cestou. Dnes doposud není jasné, jak novou směrnici Evropského parlamentu a Rady o souborných cestovních službách a cestách s asistovanou přípravou uchopí čeští legislativci. V každém případě tam je prostor pro určité úpravy a zpřesnění, které jsou nezbytné. Proto je třeba, aby legislativci měli oporu v partnerech, kteří problematice rozumějí. Příprava novely č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ukázala, že pokud chtějí být subjekty podnikající v cestovním ruchu respektovanými partnery, musejí v zásadních věcech zastávat shodný postoj. To se teď neděje. Současný stav se svým charakterem blíží „sporům baráčníků“, kteří místo toho, aby prosazovali společný zájem, mají potřebu se vůči sobě za každou cenu vymezovat. Pak nemůžeme být překvapeni, že se stát chová tak, jak ho takovéto okolnosti směrují. Nemá-li silného partnera-oponenta, těžko hledá názor převládající napříč odvětvím. Mé doporučení je: Pokud kdy vyvstala potřeba dohodnout se na společném postoji, je to právě teď. Jinak bude implementace evropské směrnice o cestovním ruchu pro mnohé nepříjemným překvapením.


[Pavlina Z1]regrese?
2/3

1/3

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

for kids