Kongresové centrum budoucnosti
02. 08. 2017
Modernizace Kongresového centra Praha je důležitým krokem k budoucnosti. Aby se v příštích letech posunulo mezi ty nejlepší, musí fungovat v souladu s principy udržitelnosti.
V loňském roce a byla na jaře letošního
roku úspěšně dokončena rekonstrukce technického zázemí Kongresového
centra Praha. Udržitelný rozvoj a úspora energií jsou jeho jasnými
současnými prioritami. „Už dnes je jasné, že plánované úspory ve
výši 21,9 milionů Kč, což je zhruba 30 % celkových nákladů na energie
v roce 2013, byly překročeny a investice do projektu ve výši 126 mil. Kč
se vrátí dříve než za smluvně garantovaných deset let. Společnost ENESA
z ČEZ ESCO, která celou rekonstrukci v KCP provedla, zmodernizovala
vytápění, chlazení, větrání a osvětlení budovy s využitím metody
EPC, tj. energetických služeb se zaručeným výsledkem,“ říká
technický ředitel Luděk Bednář.
ENESA navrhla soubor energeticky úsporných opatření a zavedla energetický
management, díky čemuž se v KCP dosahuje komfortního prostředí ve všech
sálech, kancelářích i chodbách s co nejnižším spotřebou energií, a
naopak maximálním využitím odpadní energie. V technickém dispečinku
sedí technici, kteří na obrovských monitorech sledují všechny procesy
a kontrolují, že vše probíhá, tak jak má. Chytrý systém řízení
reaguje na všechny změny a upravuje výkon motorů, chladicích strojů a
zdrojů tepla doslova podle počasí, zeměpisné orientace jednotlivých
prostor, naplněnosti místností a sálů a koncentrace CO2 ve vzduchu.
Jednotlivé prostory jsou vytápěny či chlazeny podle aktuální přesně
naplánované situace a z online měření se záznamem je například možno
zjistit, kdy v sále začíná kongres nebo představení, protože
s přicházejícími návštěvníky stoupá výrazně teplota odváděného
vzduchu a snižují se nároky na vytápění místnosti anebo stoupají nároky
na chlazení. Systém prostě všechno měří a vyhodnocuje a podle počtu osob
v místnosti vyměňuje intenzivněji či pomaleji vzduch, podle venkovní
teploty zapíná a vypíná topení či chlazení a samozřejmě dokáže
připravit prostor podle časového plánu tak, aby v něm byla přesně
v hodinu konání akce dosažena nejoptimálnější teplota. Míra
využívání energií je obrovská, protože se nepočítá pouze s vyrobeným
teplem, ale zužitkuje se i odpadní teplo/chlad, např. k předehřívání
vzduchu v zimních měsících nebo předchlazení v extrémních letních
dnech.
Zajímavý je i systém klimatizace, který funguje tak, že čerstvý
venkovní vzduch je nasáván přes centrální předehřev vzduchu, kde je
upravován na teplotu zhruba 11 °C až 18 °C (dle ročního období) a dál
pak je systematicky rozváděn do celé budovy. Navíc, než se vzduch dostane
do přípravny, projde filtry, které ho zbaví prachu, pylů a jiných
alergenů. V jednotlivých prostorách je pak vydýchaný (tzv. odpadní
vzduch) s použitím tepelných výměníků měněn za 100% čerstvý a
čistý vzduch okamžitě, jakmile dosáhne koncentrace CO2 stanovené hranice.
Odváděný vzduch předá ve výměníku část svého tepla přiváděnému
venkovnímu vzduchu, tím jej předehřeje a na vytopení pak není potřeba
tolik vyrobeného tepla. Systém zpětného získávání odpadního tepla
(rekuperace) snižuje spotřebu tepla a chladu výrazným způsobem.
Elektrická energie, kterou si KCP pro svoje potřeby částečně vyrábí, se
šetří i v osvětlení prostor. Všechno stávající osvětlení
v suterénech bylo nahrazeno za LED svítidla s funkcí řízeného
stmívání, které reaguje na pohyb obsluhujícího personálu. V praxi to
vypadá tak, že podzemní garáže či chodby jsou osvětleny jen tlumeně a
intenzita světla se zvýší pouze, když čidla zaznamenají pohyb osob nebo
automobilů.
Modernizace Kongresového centra Praha je důležitým krokem k budoucnosti.
Aby se v příštích letech posunulo mezi ty nejlepší, musí fungovat
v souladu s principy udržitelnosti. „Není nám lhostejné, co za sebou
zanecháme. Jsme místem, kde se lidé vzdělávají, zlepšují, směřují
k hodnotným cílům. My k tomu chceme samozřejmě přispět. Chceme být
ekologičtí, společensky zodpovědní, chceme podporovat dobré věci ve
stejné míře, jako se snažíme zajistit našim klientům ty nejlepší
podmínky, bezpečí a komfort při organizování jejich setkání,“ říká
obchodní a marketingová ředitelka Lenka Žlebková.