Menu

Korunka Miss Supranational Thailand

12. 01. 2018

S designérkou Annou Kristynou Sion se potkáváme v Praze v Novoměstském pivovaru. Před pár měsíci totiž dosáhla svého zatím zřejmě největšího úspěchu díky spolupráci na návrhu korunky pro Miss Supranational Thailand, kterou byla 4. září 2017 v Bangkoku dekorována vítězka této soutěže Jiraprapa Boonnuang.
Kristyno, jak jste se k této zakázce dostala?
V zimě roku 2017 jsem byla v Thajsku na dovolené. V době, kdy se Bangkoku konal veletrh lokálního designu. Tam jsem se poprvé potkala s majitelkou ban­gkocké firmy Imprint, paní Naridtanan Palakavong na Ayuthaya. Tato dáma má v Thajsku velké jméno. Její otec byl úspěšný politik a její rodina je v příbuzenském vztahu s královskou rodinou. Oslovila mne, zdali bych pro ni nechtěla navrhovat šperky. V dubnu 2017 jsme se pak potkaly v Praze. V kavárně U Černé madony nás oslovilo kubistické prostředí. Asijci milují evropské styly, zejména pak art deco. Záhy začala vznikat naše první společná kolekce tří šperků – dvou náušnic a jednoho náhrdelníku. Přichystala jsem návrhy, na kterých pracovali ve šperkařské dílně Imprintu. Z Bangkoku mi průběžně posílali fotoreporty z výroby a společně se radíme, co má být jak disponované. Jestli větší, či menší, jak to mají upravit apod. Mezitímco jsme spolu s Imprintem na dálku dva tři měsíce tvořili, jsem jim posílala další návrhy.
Do výběrového řízení na korunku pro Miss Supranational Thailand firmu Imprint přihlásila jako překvapení kamarádka paní Naridtanan Palakavong na Ayuthaya. Prý jí oznámila: „Za týden musíš komisi představit, jak by měla vypadat tvoje korunka, mají o tebe zájem.“
Volby různých miss jsou v Thajsku nesmírně populární. Jsou daleko prestižnější a sledovanější celospolečenskou událostí než ty v Česku. Paní Naridtanan Palakavong na Ayuthaya mi psala, že u komise zabodovali, a to i tím, že mají evropskou designérku. Do čtyř dnů po mně chtěla první návrhy. Zadání bylo, že korunka musí být ve stylu art deco. Poslala jsem jí návrhy, které spolu s několika vlastními předložila komisi – a ta zhotovení korunky pro Miss Supranational Thailand definitivně zadala její firmě.
První dva měsíce se rozpracovávaly detaily. Jedním z kritérií, které bylo třeba dodržet, byla hodnota šperku. Jeho cena musela být minimálně půl milionu bahtů, což je nějakých tři sta tisíc českých korun. Paní Naridtanan Palakavong na Ayuthaya ale chtěla, aby korunka byla podstatně dražší. Zhotovení nakonec vyšlo na půldruhého milionu bahtů. Ještě požadovala, aby sestávala ze dvou částí. Z malé korunky, která se vkládá do velké, obě pro vítěznou miss. Dívky na druhém a třetím místě totiž v Thajsku (na rozdíl českých vicemiss) korunky nedostávají. Velká korunka je putovní ještě pro dva následující ročníky. Miss Thajska zůstává pouze korunka menší. Té je proto třeba vyrobit tři kusy.
Obě korunky dohromady mají 2 294 zirkonových kamenů a tři diamanty, ručně vsazované do korunky z ryzího stříbra, pozlacené směsí rhodia a bílého zlata. Šperk váží půl kila. Na hlavě ho drží speciální systém, který ho přizpůsobuje tvaru a velikosti lebky. Na korunce přes dva měsíce pracovali dva nejlepší mistři šperkaři Imprintu. Miss Supranational Thailand 2017 Jiraprapa Boonnuang Imprint korunku ještě představila na celosvětovém finále Miss Supranational 1. prosince 2017 v Polsku.
V současné době Imprint expanduje v rámci asijských trhů. Už se dostal do Malajsie, připravuje vstup na trh v Singapuru a Číně a věřím, že se mu podaří uspět i v Česku.

Jak jste se dostala k designování šperků?
Výtvarnou kreativitu mám zřejmě v genech. Všichni z naší rodiny mají umělecké vlohy. Můj strejda Zbyšek Sion je akademický malíř, babička učila výtvarnou výchovu na gymnáziu, táta chtěl být uměleckým fotografem… Mě ke šperkům přivedla máma, která vyráběla zajímavé věci z korálků. Moc se mi to líbilo a toužila jsem to umět taky. Původně jsem ale studovala oděvní návrhářství v Praze-Holešovicích, odkud mne poslali na stáž do Birminghamu. Už ve škole jsem si ale uvědomila, že oblečení není nadčasové, kdežto šperky se dědí z generace na generaci. Proto jsem se na ně začala soustřeďovat a oděvní návrhářství zcela opustila.


Archiv vydání

2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 04/2018
04/2018 číst aktuální číslo
Restaurace Novoměstský pivovar
ŘLP