Menu

A teprv jedno s druhým rozumně srovnávaje

31. 03. 2013

Až natrápě a navrtě se dosti sám v sobě, na toto sem přišel, abych nejdříve všecky lidské věci, co jich pod sluncem jest, prohlédl, a teprv jedno s druhým rozumně srovnávaje, jistý sobě stav vyvolil a své sobě věci k užívání pokojného na světě života pěkně nějak spořádal.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L. P. 1623

Hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu je postavení cestovního ruchu v České republice. Bohužel, cestovní ruch dosud není v Česku obecně vnímán jako tržní platforma – prostor pro generování zahraničního a domácího inkasa. Přitom právě peníze jsou velmi často prvkem, který dává podnět k návštěvám. Válečným i mírovým, kdy země usilují, aby na svá území dostaly co nejvíc investorů, firemní klientely a bonitních turistů. V Česku ale jak válečné, tak mírové invaze mají společného jmenovatele – přivádějí k nám ne moc chtěné hosty. Možná proto, že obyvatelstvo Česka nevnímá souvislost kupní síly, tedy tržeb zahrnujících i útraty turistů na našem území, se svou životní úrovní. Postavení cestovního ruchu ve společnosti nepomáhá ani to, že jej tzv. experti redukují na sféru služeb a profesionálové cestovního ruchu o jeho užitečnosti přesvědčují hlavně sami sebe. A peníze, které tržní platforma cestovního ruchu umožňuje inkasovat takřka za cokoliv? Ty v českém pojetí jako by metamorfovaly v hermafrodita, jenž ke svému rozmnožování nikoho nepotřebuje. Tedy ani spotřebitele. Jako by nebylo třeba peníze inkasovat za služby a zboží. Jako by nebylo třeba ani je investovat do konkurenceschop­nosti naší země, do výchovy a vzdělávání, do vědy, do výroby a výstavby, do služeb a do budování značky Česká republika.
Jaromír Kainc


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001